dag 1 5-7-2020 Edam-Schoorl 79,5 km

5 juli 2020 - Bergen Nh, Nederland

Diana had voor dit jaar weer een mooi avontuur bedacht. We gaan naar Praag fietsen. Dus in januari tickets geboekt, hotelletje in Praag gereserveerd, routeboekje gekocht en vast mijmeren over mooie riviertjes en mooie ritten door  (vooral voor Jaap belangrijk) schoon Duitsland. En toen kwam Corona dus naar Praag fietsen was geen optie meer. Wat nu? Al googelend kwam Diana erachter dat je in Nederland ook lange afstand kan fietsen.  Dat is wel heel tuttig, maar ja, wel lekker plat en veilig. Jaap was meteen om, we gaan een rondje Nederland! Joepie, nieuw boekje aanschaffen en erachter komen dat je dan vele ( het boekje zegt 1380) kilometers weg kan trappen.

Nu is het zover, de vakantie is aangebroken. Afgelopen weekend de tassen ingepakt en alle spullen bij elkaar gezocht. Gelukkig bedachten we om binnen, in Oosthuizen, de tent alvast in elkaar te zetten. Onder begeleiding van ras-kampeerders buurvrouw Betsy en Buurman Simon hebben we dat voor elkaar gebokst en vanmorgen om 10 uur konden we op pad. Je gaat er natuurlijk altijd vanuit dat het vast wel lekker fietsweer wordt. Niet dus, vanmorgen stond er een windkracht 6/7 zuid west en kwam de regen vrolijk naar beneden vallen. Zullen we dan maar morgen gaan? Eva ons laten brengen? Nee, natuurlijk niet. Uitgezwaaid door Dik en Ciska, Betsy en Simon en Eva, nog even een tompoes bij Eef en Ruud en daar gingen we. Tegen de wind in, richting Wijk aan Zee. De eerste 40 km was tegen de wind in met soms zware windstoten opzij. Gelukkig zijn de fietsen zwaar beladen dus word je niet zomaar opzij gezet. Maar enig tegensturen was soms best noodzakelijk. Net als in de gaten houden of alle bomen rechtop blijven staan. Het grappige is dat we nu al nieuwe weggetjes hebben ontdekt, en het is pas de eerste dag.

Uiteindelijk kwam Wijk aan zee in zicht en konden we met de wind in de rug onszelf naar Schoorl laten blazen. Onderweg steeds bedenkend, gaan we naar de geboekte camping of pakken we een hotel.  Na een biertje met bitterballen op het terras in Schoorl kozen we toch voor de eerste optie en staan we nu met het tentje op de camping in Schoorl. Moe maar voldaan kijken we terug op een geslaagde eerste dag. Morgen naar Texel.

1. Ciska:
    5 juli 2020
    Mooi dat we weer mee kunnen reizen met jullie. Eerste dag geslaagd! Doel gehaald. Geen lekke banden. Dat voorspelt veel goeds. Lfs.xc
  2. Yvonne:
    5 juli 2020
    Klinkt goed zo’n eerste dag!! Je kan maar beter zwaar beginnen en dan makkelijk eindigen😘
  3. Chris:
    6 juli 2020
    Dit ging veel te makkelijk: lijkt me de opmaat voor diverse ontberingen die jullie nog te wachten staan....
    We wachten af.