Dag 13 Ottmarsheim-Basel 35 km

23 juli 2019 - Basel, Zwitserland

We vertrokken lekker laat uit Ottmarsheim want we hoefden maar een kleine 40 km naar Basel te fietsen. In het hotel waars wij logeerden kwamen wij een jong Nederlands stel tegen dat voor KIKA vanaf Athene via de Balkan naar Eindhoven aan het fietsen waren. Zij hadden dus al 6000 km gefietst zonder lekke band!. Ze moesten nog wel naar Maastricht waar wij de staalsplinters ergens op de route hadden opgelopen. Wij hebben ze maar gewaarschuwd.

De route van deze dag leidde ons eerst door allerlei maisvelden om daarna via een sluisje lnags een mooi snelstro
mend riviertje te gaan met kristalhelder water. Het voordeel van een rivier is ook dat de route geen absurde klimmetjes kent. Soms een bruggetje op en af maar dat was het dan. Uiteindelijk fietsten wij via Weil am Rhein en de 3 landenbrug Zwitserland en de stad Basel binnen. Onderweg werden wij nog aangesproken door 2 Zeeuwen die ons hun overgebleven Franken verkochten. Zij vertelden dat de beslissing om niet door Zwitserland te fietsen met deze bagage inderdaad een goed idee was. Het is net effe te pittig. Eenmaal in de stad aangekomen op zoek naar het station, want we moesten natuurlijk nog wel even die kaartjes regelen. Jaap was al bang dat alles bezet was en dat we het niet konden regelen. Dat viel gelukkig mee. In Zwitserland is alles goed geregeld, dus nummertje trekken (we hadden 40 wachtenden voor ons, maar een dame was zo lief haar kaartje met een veel lager nummer te geven waardoor wij nog maar 7 wachtenden voor ons hadden) en naar de juiste balie. Met Zwitserse preciesie werden wij geholpen. De trein die wij wilden nemen was niet beschikbaar maar er was gelukkig een goed alternatief. Jaap opgelucht dat alles gelukt was en wij na de lunch bij restauarant Steinbock, waar een Salade Diana (hoe kan het ook anders) geserveerd werd, op zoek naar het hotel dat recht tegenover het station lag. Eerst lekker douchen en de stad Basel verkennen. Een mooie stad met een oude geschiedenis. Onder het genot van een flesje wit langs de Rijn hebben we de route voor de komende dagen in Italië in kaart gebracht en op advies van de boekjesschrijver maar vast wat slaapplaatsen (hotel en camping) geregeld. Na een heerlijk diner met uitzicht op de Münster leker terug naar het hotel om morgen om 12.16 uur de trein te halen. Boekje 1 zit erop en we hebben 1002 km gereden ipv de geplande 800.

1. Eline van Tijn:
    23 juli 2019
    Gefeliciteerd met het halen van deze eerste etappe! Enne hoeveel boekjes zijn er dan??
  2. Danielle:
    23 juli 2019
    Echt geweldig hoor! En goed dat jullie met de trein gaan, Jaap is tenslotte weer een jaartje ouder geworden ;-) Hiep hiep hoera! Maak er een mooie dag van en drink er een van ons.
  3. Diana:
    23 juli 2019
    Er zijn gelukkig maar 2 boekjes waarvan we de 1e helft van boekje 2 met de trein doen :-)
  4. Ciska:
    23 juli 2019
    Knap werk! Jullie zullen genoeg kilometers maken op de fiets..
  5. Hans:
    24 juli 2019
    Leuke verhalen, lees ze met plezier. Maak me wel een beetje zorgen dat Jaap zich af en toe een beetje zorgen maakt. Of ben ik te bezorgd?