Dag 21 27 juli 2022 Horovice - Praag 65 km

27 juli 2022 - Praag, Tsjechië

We zijn er... Vandaag hebben we de laatste kilometers naar Praag gefietst en rond 16 uur vanmiddag reden wij het stationsplein op, het officiële eindpunt van de route. Maar ook vandaag ging dat niet zomaar. We sliepen dus in Horovice, in het enige hotel dat daar was. Uiteindelijk bleek dat een soort Hotel California te zijn, you can Check out, but you can never leave... Tenminste, dat gevoel bleef een beetje achter. De hoteldame was heel lief naar ons, maar ondertussen had ze een telefoongesprek wat wij niet verstonden, maar dat was zeker geen vriendelijk gesprek. Alle ontbijttafeltjes waren gedekt, er was geen kamer meer vrij, maar wij waren de enige. Terwijl wij de fietsen nog aan het opladen waren zwaaide ze wat naar ons en verdween in de kelder van het hotel. Maar goed, wij op pad, we moesten eerst nog een paar flinke klimmetjes doen om in het dorp Horovice (wij vinden het meer "Horrorwitch" ) te komen om vervolgens weer af te dalen het platteland in. We reden op een provinciale weg en daar vinden de automobilisten het lastig dat er van die langzame fietsers zijn. Diana had dan ook regelmatig het gevoel dat ze als een vervelende vlieg van de weg af moest. Dat sterkte haar om op het midden van de weg te gaan rijden wat bij Jaap weer tot bezorgdheid leidde. Kortom, het asfalt was lekker glad, maar rustig fietsen was er niet bij. Gelukkig gingen we steeds meer dalen door kleine dorpjes en wederom graanvelden en reden uiteindelijk langs de rivier de Moldau die door Praag stroomt. Bij een spoorwegovergang kwamen we 2 Purmerenders tegen. Zij waren vanuit Praag naar Nederland aan het fietsen en onderweg naar ons hotel in Horrovice. Zij wisten ons te vertellen dat een bepaalde brug was gestremd en dat ze daardoor 15 km om hadden moeten fietsen. Ze brachten ons op de hoogte van de alternatieve brug, dus wij waren gewaarschuwd en vooral heel blij met deze info. We hebben ze ook nog wat tips van onze kant gegeven en veel succes gewenst. Om 16 uur reden we uiteindelijk Praag binnen en waren blij de eindstreep gehaald te hebben. We hadden een hotel geboekt in het centrum, en dat is super. De doublerooms waren overgeboekt, dus wij hebben een junior suite met uitzicht op een historisch plein in de oude stad. De fietsen logeren in de kelder van een van de 15 meest beroemde bars van de wereld (zeggen ze zelf) dus we zitten op een goede plek. Dit is dan ook onze laatste blog. De komende 2 dagen gaan we lekker relaxen in deze mooie stad. We willen jullie allemaal hartelijk danken voor de reacties op onze verhalen, dat was voor ons iedere dag weer leuk om te lezen. We gaan er een boek van maken, met passende foto's en je bent altijd welkom om deze onder het genot van een goed glas door te kijken. We hebben uiteindelijk 1339 km gefietst. Jaap ging op pad met een restje corona, kiespijn en een koortslip, onderweg 4 lekke banden, een wiebelend hoofd, 2 wespensteken, een horzelbeet, een gesprongen spatader verder helemaal top. Tot nu toe heeft Diana nog geen arts hoeven te bezoeken, wat weer een meevaller is ten opzichte van de afgelopen jaren. Dus, het was top om van Edam naar Praag te fietsen. Tot de volgende reis.

1. Yvonne:
    28 juli 2022
    Jeetje meer pech gehad dan ik heb gelezen. Ik heb het een en ander dus gemist. Lekker relaxen nu, veel plezier geniet ervan. Dikke kus Yvon
    Ik kom graag een keer het boek door bladeren
  2. Dik:
    28 juli 2022
    Jullie hebben het weer gered en Jaap is zelfs 65 geworden! Chapeau! Mooie herinneringen gemaakt. Mooie dagen in Praag gewenst!
  3. Margjen:
    Applaus voor jullie! Geniet van Praag en van elkaar, liefs ❤️
  4. Ruud:
    28 juli 2022
    Volgende editie op de waterfiets vanuit Edam naar Terschelling, weet je zeker dat je geen lekke band krijgt ;-) Knap hoor wat jullie weer geflikt hebben, echt!
  5. Betsy Zwiers:
  9. Roos:
    Respect! Geniet maar lekker van Praag!👌🍻
  10. Eline van Tijn:
    28 juli 2022
    Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers: gefeliciteerd met deze topprestatie, wat een succes. En ik hoor bij terugkomst ook nog graag meer over Praag, x
  11. Ceciel:
    Ik heb hier ook niets meer aan toe te voegen. Proficiat! Tot gauw in Edam. 💋🥂
  12. Hans:
    29 juli 2022
    Top! We doen jullie dit niet na!