Dag 6 van Zambujeira do Mar naar Sagres 81 km

4 november 2021 - Sagres, Portugal

Gisteren heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel, nou ja hotel meer resort met mooie laagbouw huisjes waar kamers zijn. Zoals gezegd, het eten was heerlijk, terwijl de chef op vakantie was. We hadden daarom alleen keuze uit 2 hoofdgerechten, Pulpo of varkensvlees. Natuurlijk werd het Pulpo, voorafgegaan door oesters voor Diana en gamba's voor Jaap. Vanmorgen moesten we vroeg op omdat we een lange rit voor de boeg hadden en het om 6 uur donker is. De zon scheen en we konden zelfs buiten ontbijten. Daarna op zoek naar de route van vandaag. Dat was nog een uitdaging want beide navi-systemen weigerden de route op te starten. Dan maar richting het zuiden fietsen, want daar moeten we tenslotte heen. Na 6 km was er beeld, we zitten op route. We gingen het dorp in en uit en keken op naar een hele steile helling, dat werd afstappen en fiets naar boven duwen. Met het zweet op het voorhoofd konden we op het zadel klimmen en de tocht vervolgen. Na een groot aantal kilometers kwam er weer een zandpad dat we op moesten, dat gaan we dus niet doen zei Jaap, dus Diana Google maar opgestart, die ons langs het asfalt leidde totdat we in Coreixe terecht kwamen. Dat werd rondjes rijden omhoog, omlaag, irritatie etc. Het was een doolhof. Jaap besloot terug te gaan naar de doorgaande weg, Diana was het daar niet mee eens, want dat was weer omhoog fietsen. Uiteindelijk toch maar gedaan want na een half uur dwalen door Coreixe ben je daar wel klaar mee. De tocht ging verder veel omhoog en omlaag over de N120. Deze was gelukkig niet zo druk en tussen de bergen en bossen door zagen we geregeld de oceaan. Na 81 km fietsten we Sagres binnen en konden we het zuiden aantikken. Het was nog wel een uitdaging om de geboekte hotelkamer te krijgen omdat de receptie onbemand was en  in geen velden of wegen een receptionist te vinden was. Jaap was al een ander hotel aan het zoeken. UIteindelijk kwam er een ietwat sjofele Portugees binnen die werd getrakteerd op een verwijtende blik van Diana maar daar geheel niet van onder de indruk was. Hij begroette ons met een kort "Name". Welkom in de Algarve! Uiteindelijk bleek hij ook een fanatiek fietser te zijn, terwijl hij eruitzag als Lambiek, maar het hoofdstuk " hoe verwelkom ik hotelgasten na een zware dag, had hij gemist. Vanavond weer een leuk visrestaurant zoeken, Ruud heeft al wat vooronderzoek gedaan, dus dat gaat vast wel lukken. Morgen 65 km en ook weer een kleine 1000 hoogtemeters voor de boeg maar nu richting het oosten. De rit naar het zuiden was top. Aardige mensen, lekker eten en mooie kusten.