Dag 7 van Sagres naar Portimao 56 km

5 november 2021 - Portimão, Portugal

Sagres is op zich niet zo'n spannende plek. Het is natuurlijk het meest zuidwestelijke puntje van Portugal en Europa, dus daarom waard om te bezoeken. Er zijn een groot aantal hotels en restaurants en je kunt heerlijk in de baai zwemmen of met je zeilboot dobberen. We hebben gisteren inderdaad gegeten in restaurant A Sagres en naast dat de bediening heel vriendelijk was, was het erg lekker eten. Vanmorgen weer  op tijd op en dan kom je erachter dat er meer fietsers rondrijden en in het hotel slapen. De fietsen moesten rechtop in de lift staan om naar de kelder gebracht te worden voor de nacht. Vanmorgen zagen we dus nog een aantal stevige mountainbikes staan. De meeste mensen crossen dan dwars door het heuvels. Wij niet, Wij vertrokken richting Portimao. Zoals geschreven, 65 km met kleine 1000 meter klimmen. Is dat niet wat enthousiast? Op het plein voor het hotel besloot Diana dat er vast een kortere route was. Die nog op de Garmin en de Wahoo krijgen was een dingetje, maar dat lukte uiteindelijk.  De route voerde wel langs de N125, maar de uitzichten waren prachtig. Een wolk van zeker 100 grote roofvogels dansten boven ons hoofd in de blauwe lucht. Ze hadden zeker spanwijdtes van minimaal 2 meter. Wij probeerden grote klimmen te ontwijken en hadden wat discussie over de te volgen route. UIteindelijk daalden we toch af naar Selema, een mooi dorp an de kust bewoond door pensionados. Daar koffie met taartje en door. We reden het dorp uit en stuitten op een behoorlijke helling omhoog. Deze was dan ook 16%, dus we hebben het laatste stukje omhoog gelopen. Het uitzicht was echter adembenemend. Na een fikse afdaling krabbelden we verder tot 8 km voor Portimao. We kwamen toch op een onverhard pad terecht en Jaap vroeg zich wanhopig af of dat echt nodig was. Diana vond van wel, en gelukkig duurde het maar 1 km tot er weer asfalt verscheen. UIteindelijk belandden we in de Haven van Portugal (56 km in de benen en toch weer ruim 700 hoogtemeters verorberd) met zijn vele terrassen en zon op de bootjes. Een kamer met zeezicht en een biertje op de goede afloop. Morgen naar de volgende stop.

1. Eline van Tijn:
    5 november 2021
    Geweldig!
  2. Yve:
    6 november 2021
    ik zie t voor me. hopelijk is d n125 niet al te druk nu. langs de kust richting albufeira is ook geasfalteerd. je moet wel de brug over de wetlands over.

ben erg benieuwd...