Donderdag 16 augustus Biarritz, 45 km, We zijn er.....

16 augustus 2018 - Biarritz, Frankrijk

De laatste fietsdag, We hebben besloten om uit te slapen zodat de tent droog ingepakt kan worden. Het lawaai op de jongerencamping viel mee. Om 11 uur op de fiets voor de allerlaatste kilometers van deze reis. Volgens het Velodysee routeboek zou het een pittige tocht worden., het hoogste niveau (icoon met 3 fietsjes). Die logica hebben we nog steeds niet. door, want het viel alleszins mee. Terwijl trajecten met 1 fietsje vaak pittige klimmetjes hadden. We fietsten langs een kabbelend riviertje, door een bos via de buitenwijken van Bayonne (clochards, zwerfhonden...) naar Biarritz. Beide steden liggen tegen elkaar aan. Op het Place liberté in Bayonne een wijntje op de goede afloop gedronken. Daarna nog 10 km naar ons hotel bij het vliegveld van Biarritz.  In de hotelkamer alle fietstassen herpakt zodat we ze klaar kunnen zetten voor transport naar Nederland. Dit gaat via het bedrijf Soetens dat dagelijks heen en weer rijdt tussen veel plekken in Europa om daar de fietsen op te halen. We hebben bijna 1850 km afgelegd zonder lekke banden, pech of andere problemen. Belangrijk op zo'n tocht zijn uiteraard onze helden, namelijk de fietsen, Happy Bottom Bum Butter, de Garmin, de GPX bestanden op de telefoon, Goorgle Maps en support van onze bloglezers. Onze verwachting dat we relaxed fietsend, onderweg allerlei bezienswaardigheden bezoekend, genietend van allerlei heerlijke culinaire hoogtepunten op fantastische Franse terrasjes was enigszins naïef. Buiten het feit dat er op het Franse platteland bijna geen geopende horecagelegenheid te vinden is, zou je er dan geen 4 weken maar 8 weken over doen. Campings afwisselen met hotels kon alleen in grote steden ten noorden van Parijs. Aan de kust was alles complet. Ook de campings waren daar allemaal complet. Voor een kleine tent zonder auto hadden sommige soms gelukkig een laatste plekje.

Het was weer een hele belevenis. Nog even de hoogtepunten:

• de stad Mechelen
  • fietsen door Parijs
  • fietsen langs de Loire
  • mooie stranden en bossen
  • picknicken met stokbrood en brie
  • soms toch een goed restaurant gevonden
  • campeer- erlebnis van een varkenskot tot een 5 sterrencamping
  • het weer
  • ontmoetingen met bijzondere mensen
  • We dit it :-)

Jaap blijft wat moeite hebben met de Fransen en hun "Franse slag". Diana daarentegen is wat meer gewend. We hebben wel allebei weer het besef gekregen dat we het in Nederland goed getroffen hebben.

Dit was onze laatste verslaglegging. We zijn nu in Biarritz en zaterdag gaan we naar San Sebastian. Nog even een paar dagen vakantie vieren voordat we weer aan het werkelijke leven gaan deelnemen.

Tot maandag 20 augustus :-).

1. Ruud:
    17 augustus 2018
    Ben super trots op jullie chapeau, chapeau, chapeau!!! Leuk om jullie komende week weer te zien.
  2. Dik:
    Super knap. Gefeliciteerd. Xc
  3. Betsy Zwiers:
    Op de fiets van Edam naar Biaritz,
    dat is toch niet zomaar "ff iets".
    Dat vergt inspanning, uithoudingsvermogen en een grote dosis moed !!
    Maar de optiek van deze BIKKELS is:
    als je iets doet, doe het dan goed !
    Chapeau !!!
  4. Hans:
    17 augustus 2018
    Volgende keer Parijs - Peking?
  5. Ceciel:
    17 augustus 2018
    Hartstikke goed gedaan! Geniet de laatste dagen nog lekker (hoop dat Jaap de Spanjaarden wel ziet zitten) en leuk om jullie snel weer te zien.
  6. Dik:
    17 augustus 2018
    Top jongens! Weer een (over)levingservaring rijker ;-)
  7. Mirjam en Willem:
    17 augustus 2018
    Diep respect hoor en met plezier de meeste vehalen gelezengoede terugreis
    Liefs
  8. Aad Besseling:
    17 augustus 2018
    Maandag weer het begin van het werkelijke leven? Is het dan toch waar dat een pelgrimage naar hogere c.q. imaginaire werelden leidt? Honi soit qui mal y pense!
  9. Eline van Tijn:
    18 augustus 2018
    superbe, fantastique, formidable, quelle grandeur! en merci dat jullie de moeite hebben genomen om te bloggen en ons hebben laten meegenieten, tot gauw, xxx
  10. Ruud en Kirsty:
    18 augustus 2018
    Top gedaan grote klasse. En was erg gezellig de twee dagen. Tot snel.
  11. Harm:
    19 augustus 2018
    Wat een ervaring! Geweldig leuk geschreven en een mooi document geworden op deze manier. Geniet nog even van de laatste dagen!