Everything cooked to perfection, sir?

2 november 2016 - Simon's Town, Zuid-Afrika

Na de lunch vroeg de ober dat aan ons, dat klinkt allemaal alsof het alleen maar feest is.Dat was het op dat moment ook,maar tot dan was het wel eventjes afzien. De eerste dag fietsen.
Fotos van de tafelberg hebben jullie al gezien. Dat was dus ons eerste kolletje, bij wijze van spreken dan. Het kwam er echter wel op neer dat we vandaag met een gemiddelde van 10 km per uur over de Westkaap hebben gefietst. Zeer stijl en
geen fietspad maar een soort E-10, fietsend op de gele streep. Jaap reed iets teveel links van de gele streep en ging dus op zijn muil. Hij had het geluk dat er op dat moment geen auto vlak achter hem zat anders had dit avontuur nu al tot zijn eind gekomen. Het was ook zoeken vandaag in verband met afgesloten wegen.
na een hele lange klim kwamen we bij een uitstekend restaurant met terras. Daar zitten dus alleen maar blanken. De apartheid is hier afgeschaft, maar degene die het geld hebben zijn nog steeds wit en rijden in dure auto's. Wij snappen wel waarom je 's avonds niet veilig over straat kan. Op naar Simons Town kwamen we de eerste wijn plantages tegen. Allemaal hoge hekken, bewaking, Ferrari's en gigantische luxe huizen.
Een kilometer verderop rijd je dan weer langs een gevangenis waar ook Mandela heeft vastgezeten.Daarna weer klimmen en kwamen we uiteindelijk aan in Simons Town. Onze eerste indruk was vervallen oud Engels. Zeer armoedig. Ook nog eens een kilometer te ver gefietst en toen nog even een soort Mont Ventoux op om uiteindelijk in een fantastisch B+B te komen bij onze gastvrouw (Ierse dame) Barbara.Ze blijkt onze Edamse moderne kunstenaar Toon Verhoef te kennen. Een top gastvrouw want we kregen een stekker, wijn en ze reserveerde een tafel in een goed restaurant en ze bracht ons daarheen. Ze wilde ons ook weer komen halen want je kan niet over straat lopen als het donker is. Dat was gelukkig niet nodig want de ober van het restaurant bracht ons even terug.

Stats: weer 28 graden half bewolkt
          62 km afgelegd
          830 mtr gestegen, en 830 mtr gedaald

1. Eef:
    4 november 2016
    Denk je in zuid Afrika langs de kust te fietsen heb je alsnog een Mont Ventoux. Knap hoor! Enne.. had Jack ook een broer Roger? xxx