Maandag 6 augustus, Taillebourg 75 km

6 augustus 2018 - Taillebourg, Frankrijk

Om 7 uur vertrok het eerder genoemde Nederlandse stel stipt. Toen lagen wij nog in ons tentje, maar Jaap hoorde ze wel.. Het moet wel een beetje vakantie blijven en Diana is een slow starter.We waren overigens wel blij dat we dit stel hebben ontmoet want zij hadden een goede tip voor ons. Het blijkt dat je bij elke begraafplaats in Frankrijk (en waarschijnlijk in de rest van de wereld) koud water kan tappen. Dus vanaf gisteren stoppen wij regelmatig bij de begraafplaatsen om onze bidons te vullen.

Wij om kwart over 9 op de fiets en moesten eerst Melle uitklimmen om naar het beginpunt te komen. Omdat wij de dag ervoor volledig afgeleid waren door het bord Heineken bij een terras waren we helemaal vergeten waar we vandaan waren gekomen en waar we heen moesten. Eerst naar links, langs een soort Aldi voor alcoholisten om wat proviand te halen en dan toch maar weer terug naar het dorp waar we uiteindelijk het startpunt van die dag vonden. Het was ondertussen kwart voor 10 en al lekker warm. Het zou een dag worden van wegen door boerenlandschap met diverse klimmetjes. Dat klopte, de weg zag er steeds hetzelfde uit. Jaap begon zich rond half 12 zorgen te maken want we hadden geen goede lunch bij ons omdat de Aldi dat niet had. Gelukkig kwamen we in een klein dorp terecht met een plein waar nog een bakker open was. De bakkersvrouw van minimaal 98 met een constante blik naar beneden kon ons in ieder geval van een mooie Pain voorzien en 2 appeltaartjes. Ondertussen ook nog ergens een camenbert en 2 bananen kunnen scoren, dus we hadden een lunch onder de bomen op het plein. Verder naar de laatste 35 km van die dag. Het landschap bleef hetzelfde. We passeerden nog een Pelgirm die vanuit Parijs aan het wandelen was en dronken gezamenlijk een frisje. We dachten nog een paar klimmetjes te moeten, het bleek een kameel met 5 bulten te zijn. Bruingele omgeving, hitte zoals in de woestijn en telkens klimmen en dalen. Uiteindelijk bereikten we Taillebourg, waar we onszelf op een Chambre d'hotes hadden getrakteerd. We mochten er pas vanaf 5u in. Langs een riviertje stond een soort strandtent waar we een lauw Heineken biertje voor 5 euro 80 per stuk konden drinken. Om 5u naar het B&B.Een fantastisch leuk huis met nog ruimte voor 3 andere stellen. De gastvrouw had er ook een sieradenwinkeltje en haar man was kunstschlder. Wij hadden de grote bovenste verdieping met goede airco en bed. Echter kon je alleen in het midden rechtop staan. Een ezel stoot zich geen derde keer zeggen ze wel eens geloof ik, maar Jaap stootte zijn hoofd die avond en nacht vijf keer.. Hij heeft nu nog hoofdpijn want het waren gigantische balken in dat plafond..''s avonds toch maar gegeten in die tent aan het riviertje want er was niets anders. Mosselen met friet en witte wijn.

1. Aad Besseling:
    8 augustus 2018
    Mosselen met friet en witte wijn, het smaakten Janneke, Hannie en Aad gisteravond voortreffelijk. De locatie niet spectaculair, ja zelfs
    heel gewoontjes: het strandbad paviljoen, buitenterras aan de Edammer havenmond met een heerlijk verkoelend zuidenwindje (lol).