Wijn, rust en Bavianen

13 november 2016 - Montagu, Zuid-Afrika

Vandaag een rustdag, dat kwam goed uit want de afgelopen 2 dagen waren behoorlijk zwaar. Gisteren van Swellendam naar Montagu, ook ruim 80 km met veel klimwerk. Jaap heeft ondertussen een verkoudheid opgelopen, wat het fietsen niet makkelijker maakt. Gelukkig was onze gastheer Tom in Swellendam een geoefend fietser en hij adviseerde ons niet de route over gravel te nemen maar een andere route die weliswaar 5 km langer was maar over asfalt ging. Tijdens het ontbijt regende het best, maar na een half uurtje was de regen weg en konden we op pad zoals Tom had aangegeven. Na 40km kwamen we weer in de wijngebieden en scheen de zon volop. Na de heerlijke lunch op een wijnestate weer 5 km gravel dwars door de wijnvelden heen. Opeens verscheen er een zwarte Pittbull en verstoorde onze mooie rustige rit. Jaap had z'n fluit al klaar maar gelukkig bleef het bij gegrom en geblaf. Bij het volgende huis was het een teckel en een ander niet boosaardig hondje. De fluit kon weer weg.De laatste 5 km reden we door een prachtige kloof.
Nu zijn we in Montagu bij een B&B van een oorspronkelijk Engelse dame die onze kleding tijdens onze rustdag mooi kon en wilde wassen. Tijdens een wandeling op deze rustdag door de kloof kwamen we 6 vechtende apen tegen. Jaap keerde zich meteen om en zag 100 mtr achter ons nog 2 apen op het pad. Diana kon deze eindelijk fotograferen. Toch maar teruggelopen en de apen verdwenen. We kwamen 3 locals tegen die het pad op wilden wandelen. Na 10 mtr hoorden we ze schreeuwen, Bavianen!!! Ze kwamen ook terug, dit tot genoegen van Jaap. Een dame vertelde ons dat ze gevaarlijk zijn en dat er een grote Baviaan apart rondwaart in het dorp en kleine hondjes verscheurt. Toen wilde Jaap echt weg.
Na al deze consternatie werd deze rustdag zo rustig dat in de tuin van een restaurant, onder het genot van en flesje rosé, Jaap zelfs een boek heeft uitgelezen in een dag. Wel 115 pagina's, ("De Autist en de postduif."). Morgen weer vroeg op pad en we hopen dat Jaap de verkoudheid in Montagu achter kan laten.

Stats  25 graden, zonnig
          12 november 82 km afgelegd, 13 november 0
          570 mtr gestegen, 500 mtr gedaald

1. Dik:
    13 november 2016
    DJ@@p ofwel die Jaap :-)
  2. Ceciel:
    14 november 2016
    Pfff en dacht ik nog: die Jaap stelt zich weer aan. Maar hondjes verscheuren gaat wel erg ver!