Zaterdag 21 juli,dag 1, vertrek uit Edam 101 km

21 juli 2018 - Zevenhuizen, Nederland

Vanochtend om 9 uur werden we uitgezwaaid en vertrokken we richting Haarlem. Ruud fietste nog mee tot en met Purmerend en daarna moesten wij ons best doen om op tijd op de afspraak bij het Jacobshuis te zijn om de eerste stempel te halen. Daar stond een wat verwarde dame die geen afspraak had, dus dan maar met ons mee ging stempelen. Na een uitleg over de geschiedenis van het Jacobshuis en een rondleiding door de gebouwen en een lieve kaart van zus Sonya  kregen we onze stempel en een goede en veilige tocht toegewenst. Daar gingen we, dwalend door Haarlem, over de drukke markt op zoek naar de route. Even een stop bij de Jopenkerk ( Haarlemse bierbrouwer en klant Archie) voor een lunch en dan, echt op weg. De tocht voerde langs de Leidsevaart richting Leiden. Constant het water volgend fietsten wij, af en toe gemotiveerd door passanten, richting het zuiden. Het blijkt dat het routeboekje vaak heel duidelijk is maar Jaap vraagt zich af of hij het dan wel kan volgen. Het gevolg, we raakten ietwat verdwaald in Sassenheim maar dmv de telefoon van Diana met GPX files vonden wij de route weer terug. Dwars door Leiden gingen we langs Zoetermeer om te eindigen op camping Koornmolen in Zevenhuizen  (gemeente Zuidplas, ook klant Archie). Campingbaas was niet aanwezig maar voor noodgevallen kon er een nummer gebeld worden en kwam hij tevoorschijn. Na een mooi plekje uitgezocht te hebben, zonder campingstekker ( morgen nog ff scoren) hebben we onze tent opgezet en zijn we aan de Rotte een paar biertjes gaan drinken. Daarna rest tent ingericht, douchen en lekker eten. De benen voelen goed, de fietsen staan aan de lantaarnpaal gebonden.Morgen weer op pad.