Dag 12 Uljin - Seoul 290 km ( niet op de fiets)

7 mei 2025 - Seoul, Zuid-Korea

We zijn weer in Seoul. Na de eerste paar ritten langs de kust stonden we nu voor de beslissing om de tocht voort te zetten door de bergen zonder veel overnachtingsmogelijkheden,supermarkten en restaurants en lange etappes met veel steile klimmen. Of, we kunnen door langs de kust blijven fietsen maar dat was ook niet veel anders. Steile klimmen, weinig slaap en eet-mogelijkheden. Ons ontbijt was een banaan, soms een beetje yoghurt en een paar koekjes. Er was gewoon niets anders verkrijgbaar waar wij moesten logeren. De lunch was weer banaan en soms een paar boterhammen. Het avondeten was elke avond weer een uitdaging. We zijn in ieder geval allebei een paar pond afgevallen Omdat er over 2 dagen weer 32 mm regen wordt verwacht is ons enthousiasme inmiddels flink gedaald. Wat gaan we doen.?  Zoals we al schreven is het een reis en het ligt zeker niet in onze aard om op te geven. Echter, als een reis alleen maar stress brengt en een race tegen de klok omdat je nog lange etappes te doen hebt met veel klimmen moet je serieus je opties overwegen. UIteindelijk is het ook onze vakantie. We hebben urenlang de mogelijkheden onderzocht, gaan we een paar etappes overslaan met een bus ? Is een mogelijkheid maar erg ingewikkeld om in het Koreaans uit te leggen dat die zware fietsen onderin het ruim moeten. Kunnen we een stuk met de trein en dan verder fietsen? Nee, er mogen geen fietsen in de trein als je ze niet op kan vouwen. Gaan we dan toch maar door en om 7 uur op de fiets zitten in de hoop dat we op tijd op de volgende plek zijn en een hotel vinden? Jullie snappen, het was erg gezellig op het ietwat verlepte busstation in Uljin. Al pratend liepen we terug langs een paar taxichauffeurs die op hun volgende ritje stonden te wachten. Is er geen collega met een busje die ons naar een plaats kan brengen zodat we langs de rivier weer terug kunnen fietsen naar Seoul? Een taxichauffeur toonde vol trots zijn Hyundai-station, dat moet toch lukken? Wij hadden veel twijfels, maar deze Koreaan liet zich niet uit het veld slaan, de bank kon plat, het ging vast wel. Hij bracht ons uiteindelijk bij ons hotel waar de fietsen stonden om te kijken of het zou passen. En jawel hoor, dit ging. Maar wat willen wij? Jaap had het al helemaal gehad met al dat gedoe en Diana zag de lol er ook niet meer in. Misschien kunnen we naar Seoul, onze tickets omboeken en eerder terug naar huis om daar nog een weekje te relaxen. Mede dankzij de volhardende Koreaan zagen we de mogelijkheid om dit te doen. En nu dus zo besloten, vandaag heeft de chauffeur ons naar Seoul gebracht, overmorgen vliegen we terug naar Amsterdam, waar we zaterdagochtend landen. Uiteindelijk is dit de beste keuze voor ons. Ondanks de vervroegde terugkomst kijken we terug naar een bijzondere ervaring. Koreanen zijn hele lieve mensen maar het is een eiland en buiten Seoul is het zeer lastig communiceren. Koreanen fietsen graag, zeker in en rondom de grote steden maar daarbuiten is het vinden van goede faciliteiten voor meerdere dagen zeer ingewikkeld. Langs de kust vind je veel vissersdorpjes maar daar is verder niets. Als je buiten de steden komt zijn er alleen maar bossen en bergen. Misschien zijn we toch te verwend in Europa en houden we toch teveel van een terrasje op z'n tijd. Ook weer een mooie levensles. Dank voor jullie commentaren de afgelopen dagen, wij zien jullie allemaal snel weer.      

Foto’s

10 Reacties

  1. Dik:
    7 mei 2025
    Jammer, maar ongetwijfeld een hele goede beslissing, het is hier mooi weer en de golfvelden liggen er prachtig bij. Dus een weekje ff niks en gewoon lekker relaxen lijkt idd de beste keus. Fijne terugreis iig
  2. Yvonne:
    7 mei 2025
    Jullie kunnen met opgeheven hoofd terug keren. Na deze ontberingen is het een wijs besluit. Een ervaring die jullie nooit meer vergeten en ik kom graag naar jullie verhalen luisteren.
  3. Ruud conijn:
    7 mei 2025
    Beter ten halve gekeerd dan...... Ik vind het een heel begrijpelijke beslissing en we ontvangen jullie met open armen. Normaal zou ik zeggen maak ik lekker een pan Nasi maar misschien is La-Galera een beter idee. Goeie reis en tot snel, gaan we weer lekker golfen ;-)
  4. Ciska:
    7 mei 2025
    Be safe 🙏 en alvast welkom thuis lieve helden 👍😍
  5. Richard & Beatrix:
    7 mei 2025
    Zoals jullie al schreven het is tenslotte vakantie en dat moet leuk en ontspannend zijn. Geniet van alles wat je hebt meegemaakt. Fijne en veilige terug reis. (Amsterdam had ook Maastricht kunnen zijn…. Dan via ons naar boven fietsen 😇)
  6. Betsy Zwiers:
    7 mei 2025
    Wij ontvangen jullie weer met open armen op het Doelland hoor!
    We zijn super trots op
    Jullie ,want het tenslotte wel helemaal kloppen en dat deed het niet !
    We hebben genoten van julie blog !!
  7. Jacqueline:
    7 mei 2025
    Goeie “reis” terug en helemaal gelijk; het moet wel leuk blijven en geen stress gaan opleveren. Dan beter hier nog weekje relaxen. Tot snel!
  8. Eline van Tijn:
    8 mei 2025
    Ja goed besluit! En gezellig, snel weer in Edam domino-avond, goede reis terug, xx
  9. Evelyn:
    8 mei 2025
    Hopelijk nog even lekker genieten van Seoul met cultuur, eten en drinken.
    Tot gauw en goede terugreis. xxx
  10. Chris & Willy:
    8 mei 2025
    Een illusie armer maar een onvergetelijke ervaring rijker. En top dat jullie het nog zo lang hebben volgehouden! Goede reis terug en die pondjes komen er zo weer aan hoor. Voor Jaap ijs met veel slagroom en natuurlijk lekkere wijntjes…