Dag 15 Lugano-Bellagio 35 km

24 juli 2019 - Menaggio, Italië

Het is warm in Nederland, dat nieuws bereikt ons ook. Maar troost je, ook hier is het nu 34 graden. Dat betekent dat slapen in een appartementje in Lugano zonder airco best een uitdaging is. Gelukkig hebben we sarongs bij ons zodat we niet onder de dikke dekbedden hoeven te liggen. Vanmorgen dus opgestaan na een warme en veelal slapeloze nacht en na het ontbijt in ons appartement 2 trappen af alle tassen naar beneden. De fietsen weer optuigen om de reis te vervolgen. We konden de route vrij snel oppikken en na een flinke klim in Lugano konden we lekker naar beneden suizen door verschillende tunnels. Dat is natuurlijk best wel een uitdaging omdat het verkeer hier helemaal niet aan fietsers gewend is. Maar, na 15 km passeerden we dan toch de Zwitsers-Italiaanse grens die we zonder veel poespas mochten overschrijden. Op zoek naar het eerste terras dat we vonden in het plaatsje Porlezza. Tijd voor espresso met.... een coupe ijs!. Na deze versnapering op zoek naar een supermarkt om schoonmaakazijn te kopen. Onze fietsschoenen stinken namelijk zo  erg dat we ons niet meer met goed fatsoen lopend onder de mensen durven te begeven en Google zegt dat schoonmaakazijn dan het tovermiddel is. Na iets soortgelijks gescoord te hebben vervolgden wij onze weg naar Mennagio. De weg voerde wonderwel langs een bewegwijzerd fietspad (op z'n Italiaans) langs een riviertje en buiten het drukke autoverkeer. Na 30 Km kwamen we aan in Mennagio waar we de veerboot naar Bellagio moesten nemen. Wij wilden vast kaartjes kopen voor de boot 2 uur later om even te lunchen, maar dat vonden de Italianen geen goed idee, we moesten met de volgende boot, dan maar lunchen aan de overkant. Na de lunch met witte wijn, bleek dat we nog even een bergje op moesten fietsen naar ons slaapadres, daar hadden we net niet op gerekend. maar we gingen dapper op pad en ook dat was met veel zweet en trapwerk gelukt. Op zoek naar het logeeradres kwamen we terecht in een echt Italiaans huis en waande Diana zich in de film "Una giornata Particulare". Helaas voor Jaap was Sofia Loren er niet, maar wel een schorre huisbazin die elke beweging van ons in de peiling houdt. Uiteindelijk hebben we een mooi appartement tegenover een echte Bianchi winkel waar we allebei, als echte fans , een mooi shirt hebben gescoord. Morgen zakken we af naar het zuiden en dan gaan we echt oostwaarts. Bonne Notte.

1. Peter:
    24 juli 2019
    Mooi verhaal weer lieverds... 👍❤️
  2. Hans:
    24 juli 2019
    Vanaf ons terras in Sevilla groeten we jullie bij om 22.44 uur nog een royale 30 graden vanaf 40 graden hedenmiddag. De uitvinder van airco overtreft Bell en Edison, vind ik van wel. En die van de lekvrije fietsband verdient zowiezo een lintje, als-ie nog ff iets doet an die staalsplinters.
  3. Aad Besseling:
    25 juli 2019
    Goh, dat het nieuws van onze hittegolf Lugano reeds bereikt heeft, heel bijzonder. Los van de hitte kan Jaap zich troosten met de gedachte dat Sofia Loren inmiddels 84 jaar is. Bon voyage!
  4. Ruud:
    29 juli 2019
    Hoi, hebben jullie dan geen fietssokken aan?? Want op blote voeten in je schoenen gaat inderdaad erg ruiken