Dag 19 25 juli 2022 Konstantinovy Lazne - Plzen 41 km

25 juli 2022 - Pilsen, Tsjechië

Zoals elke Europafietser weet moet je je altijd voorbereiden op zo'n tocht. Dat betekent dat je een boekje aanschaft met de route en handige tips en deze ook leest. Hou dat even vast. Wij komen elke dag aan in een ander dorp/stadje en moeten dan onze slaapplek vinden. Meestal zet Diana Google maps aan die ons daar naartoe leidt. Dan gaan we dus af van de route van het boekje en moeten  dus ook onthouden waar we de route weer oppikken de volgende dag. Zo ook gisteren, 2 km van te voren werden we van de route afgegooid, dus vandaag weer 2 km terug, dachten we. Dat moet dan maar. We gingen gisteren na het eten nog even wandelen en kijken of we de goede weg terug konden vinden. Wat bleek, de route liep langs het hotel😀. Toen we daarna nog even het boekje gingen lezen bleek ons hotel er ook letterlijk in genoemd te worden. Dus de les voor de aankomende Europa fietser is, lees effe verder dan je dagtocht lang is. Oké, we konden dus voor het hotel starten en gingen het boerenland en bos tegemoet. Eerst 70 meter dalen, toen 90 meter klimmen en dat herhaalde zich een paar keer. De route ging langs veel tarwevelden waar we verrast werden door een hertje dat vrolijk tussen het tarwe sprong. Na 20 km voelde Diana toch dat haar achterband niet helemaal jopper was. Het zal toch niet...... Na heel voorzichtig Jaap gevraagd te hebben even te stoppen was het niet meer te ontkennen, hij was zachter dan hoort. Ik zal niet herhalen welke krachttermen geuit werden....Nadat we de band wat opgepompt hadden in een greppel langs een soort N247 (voor oud Edammers, E10) liep hij weer snel leeg. Gelukkig vonden we een stuk open veld en gingen de tassen eraf en de fiets op z'n kop. Na wat onderzoek bleek het velglint door en had een spaak een gaatje in de binnenband geboord. Dus eerst band plakken en daarna met solutie, wat bandenpleisters en een blarenpleiser het velglint gerepareerd en de binnenband er weer op. Ondertussen was het tijd voor de lunch en die hadden we bij ons omdat er geen horeca op de route was vandaag. Dus maar even picknicken. Na een half uurtje bleek de band weer leeg.... Ik zal wederom niet herhalen wat er gezegd werd. Lang verhaal kort, wiel eraf, band vervangen door een andere binnenband. Oude binnenband oppompen om te kijken waar het 2e lek zit, dat was er niet, deze bleef hard. Waarschijnlijk ventiel niet goed dichtgedraaid. Met nieuwe binnenband erin de band weer opgepompt, een aantal weesgegroetjes gedaan en hij bleef gelukkig hard. We konden de laatste kilometers naar Plzen afmaken. Plzen is een redelijk grote stad, veel mensen, veel verkeer, trams, wegopbrekingen en vanmiddag een temperatuur van zo'n 40 graden. Je weg zoeken naar het hotel valt dan niet mee, temeer dat Google maps hier in Tsjechië alleen wandel- en autoroutes in zich heeft. Dus wij nemen dan maar de wandelroutes. Dat betekent dan vaak tegen het verkeer in en voetgangersgebieden door. Dat kwam ons op diverse scheldpartijen te staan van de Tsjechen en nadat een auto vol gas recht op ons afkwam zijn we ons maar een beetje gaan gedragen. Na een opfrisbeurt in het hotel konden we ons laven aan een pils, want dit is de geboortestad van deze goddelijke drank voor bezwete fietsers. Nu maar hopen dat de band morgen nog steeds in goede conditie is.

1. Aad Besseling:
    25 juli 2022
    Een inkoppertje dit keer: verder kijken dan je neus lang is niet alleen voor een Europafietser van belang, ook op het Volendammerpad is dat een eerste vereiste. Overigens blijft het voor oudere Edammers (65+) de E 10 en voor de echt ouderen (80+) de Jaagweg. Het zal de oud Edammers worst zijn.
  2. Eline van Tijn:
    26 juli 2022
    :) O o wat een pech met die band en dat dat nou elke keer Diana moet overkomen.. we duimen mee voor de rest vd trip
  3. Yve:
    Die achterband toch!

Knap dat jullie bij zulke hoge temperaturen fietsen!

Houd moed...
  4. Aad Besseling:
    26 juli 2022
    Als oudkatholiek weet ik een ding zeker: schietgebedjes versus krachttermen schieten alleen gaten in de lucht in plaats van lucht in een band. Trouwens, is die achterband ook niet aan AOW toe?