dag 17 23 juli 2022 Cheb - Marianske Lazne 41 km

23 juli 2022 - Mariánské Lázne, Tsjechië

Vandaag is Jaap 65 geworden. Opdracht voltooid. Is toch wel een mijlpaal, goed gedaan jochie. Ok, over tot de orde van de dag. Band was nog steeds vol met lucht dus zonder angstgevoelens 'en route'. Kort tochtje anders zijn we veel te vroeg in Praag en dan ga je je ook maar vervelen. Helaas werden we wel getrakteerd op enkele regenbuien dus factor 30 was tevergeefs gesmeerd en de regenjas moest uit de tas gevist worden. De route was inderdaad kort maar toch pittig, er stonden uiteindelijk 480 klimmeters op de teller. En veel was er niet te zien, een paar verlaten boerderijen en doodse dorpen. Gelukkig werden we wel vriendelijk begroet door een stuk of 20 huppelende kalfjes in een weiland die verbaasd keken naar die rare fietsers.  Bestemming vandaag is Marianske Lazne, voor de Hollanders onder ons ook wel bekend als Marienbad. Een paar honderd jaar geleden gingen alle grote der aarde (Goethe, Wagner, Chopin etc) hier kuuroorden om verloren liefdes en andere gezondheidsproblemen aan te pakken. Wij daar ook een hotelletje geboekt. Nou ja hotelletje. Het zijn giga hotels vol barokke pracht en praal. Ondanks dat kost ons giga hotel 80 euro inclusief ontbijt. Kortom ze hebben het hier niet makkelijk. Wij wanen ons in luilekkerland op een grote slagroomtaart die vol staat met hotelletjes. Bij veel van die hotelletjes zijn stukjes marsepein en slagroom van de gevels gekukeld. Ze zouden wel een beetje gebotoxed kunnen worden. Waarschijnlijk is dat er vanwege Corona niet van gekomen. Je voelt echter nog steeds de sfeer van destijds en je ziet die mannetjes met hun hoed en wandelstok en de vrouwen in witte jurk met paraplu nog door het park flaneren. Wat dat betreft wisten ze er wel wat van te maken en is het treurig te zien hoe iedereen, en ook wij, zich wat kleding betreft er met een 'Jantje van Leijen'  van afmaken. Dat verdient dat stadje niet. Bij aankomst op de kamer had Diana een fles witte wijn geregeld ter ere van, dus dat was een goed begin. Even drinken, opfrissen en een stadswandeling langs de hotels. Even ergens achteraf een leuk Italiaans restaurant gevonden met goed eten, leuke eigenaar en goede muziek (is van koffieshop (alleen koffie) ) tot hotel allemaal Deep House. Helemaal in Jaap zijn straatje. Diana had voor vanavond ook al weer een activiteit ontdekt.  De fontein in het park spuugt en druppelt de hele dag water, maar mag 's avond los.  Om 9u wordt het echt een waterballet met lichtshow en muziek. Dit keer ging de fontein los op Andrea Bocelli. De nummers Vivo per lei en Canto Della Terra schalden uit de boxen ondergronds rondom de fontein. We hebben allebei een traantje weggepinkt. Daarna een drankje op het aloude treinstation en om 10u nog even teruggegaan naar de fontein voor een paar nummers van Verdi, toen kon ie wel weer. Welterusten allemaal en bedankt voor jullie felicitaties en aandacht.

1. Aad Besseling:
    24 juli 2022
    'Verloren liefdes en andere gezondheidsproblemen', wellicht kan dokter Sigmund mij deze correlatie uitleggen, want dit gaat boven mijn pet c.q. hersenpan.
  2. Chris:
    24 juli 2022
    Als je een liefde verliest, zitten de meeste mensen even niet “lekker in hun vel” zoals dat heet. Aangezien de huid een van de grootste menselijke organen is, zal de huisarts je in voorkomende gevallen doorverwijzen naar de dermatoloog.
    Ergo: Een verloren liefde is wel degelijk een gezondheidsprobleem voor de meeste mensen.
    Zo moeilijk is het toch allemaal niet, Aad.
  3. Dik:
    24 juli 2022
    Een slagroomtaart met een fontein van witte wijn gelardeerd met Deep House. Bijzonder verjaardagscadeau :-). Een toast op mooie dagen.
  4. Eline van Tijn:
    24 juli 2022
    Interessant dat het toch ook allemaal vergane glorie is. Dank voor ht beeldende verhaal!
  5. Hans:
    24 juli 2022
    Nou, dan nog maar voor een tweede keer gefeliciteerd, Jaap! De volgende training doen we alle oefeningen 65 keer...
  6. Yve:
    25 juli 2022
    Jaap, alsnog hartelijk gefeliciteerd!
  7. Jurgen:
    25 juli 2022
    Jaap gefeliciteerd, Diana jij ook natuurlijk. fijne vakantie verder