Dag 28 Mira - Venetie 31km

5 augustus 2019 - Venetië, Italië

Vanmorgen was toch wel special wakker worden. In zo'n Victoriaanse omgeving, toch een beetje verloederd en weten dat de laatste fietsdag voor je ligt. We wisten dat we weinig kilometers te doen hadden tot het eindpunt, dus konden rustig aan doen. Maar ja, we zaten toch om 10 uur op de fiets. Diana wilde nog water kopen, maar Jaap vond dat we in het volgende dorp wel iets tegen zouden komen. Dat klopte ook, dus uiteindelijk met volle bidons gingen we op pad. Na 6 km stond er een bord Chiuso op onze weg, daaronder dat ze op 5 augustus om 7 uur met wegwerkzaamheden zouden beginnen. Jaap wilde de Deviato al volgen, maar Diana dacht dat ze met een lieve glimlach en zichtbaar decolleté wel langs de wegwerkers kon komen. Dat lukte wonderwel, dus geen zoektocht naar een nieuwe route, tot dusver. Na 12 km zagen we weer een groot rood bord met witte horizontale streep. De brug die wij over het kanaal moesten nemen werd verbouwd en was dus afgesloten. Hier hielp geen lieve glimlach of decolleté. Weer terug fietsen, ander weggetje. Daar stuitten we op een groot hek. Toch maar weer terug naar de brug, want we moesten dat kanaal over. Kijkend op kaart, Google Maps, GPX en Garmin stonden wij langs de weg. Gelukkig stopte een wat oudere heer en vroeg in het Italiaans of hij kon helpen. Wij uitleggen dat we naar Venetië wilden maar dat de weg/brug chiuso was. Hij vertelde dat we wel over een andere weg konden en fietste voor ons uit. Wij dachten dat we dan op een snelweg terecht zouden komen, maar hij verzekerde ons dat dat niet het geval was. Dus wij achter hem aan. Bij een grote rotonde stopte hij, gaf nog wat aanwijzingen en gingen wij op weg. We moesten inderdaad wel een stuk langs een soort A10 met grote vrachtwagens en snel verkeer, maar dat kon niet anders. Dus slalommend langs een soort strookje met hier en daar glas en het vrachtverkeer achter ons in de gaten houdend vervolgden wij toch maar de route. De oude man had gelijk, na 3 km konden we gelukkig weer van de grote weg af en volgde een keurig fietspad. Uiteindelijk kwamen we aan in Mestre, een voorstad van Venetië. Volgens onze schrijver van het routeboekje een niet al te leuke route via allerlei half afgebroken flats waar de helft van alle africaanse asielzoekers zich zouden ophouden. Dat bleek niet (meer) zo te zijn. Ook hielden de GPX bestanden van Diana daar op en moesten we via het boekje van Jaap de weg naar ons hotel vinden. Dan maar via Google Maps. maar in Italië geeft maps geen fietsroutes. Dus dat leidde weer tot de nodige discussies. Uiteindelijk besloten we de wandelroute van Google maps te gebruiken en fietsten we om half 1 de oprit van ons eindhotel op. We zijn er... Een welverdiend biertje was op zijn plaats. Dit is een mooi moment om de blog af te sluiten. We hebben 1500 km afgelegd op de fiets, 6 lekke banden gehad, mooie plaatsten gezien, leuke mensen ontmoet en vooral ook genoten van al jullie  commentaar op onze verhalen. Morgen gaan we nog een dagje toeristje spelen in Venetië en woensdag vliegen we weer terug naar Edam. Een grote ervaring rijker. Tot de volgende tour.

1. Aad Besseling:
    6 augustus 2019
    Verdiende loon: toeristje spelen in Venetië. Verdwaal daar niet (met een beetje geluk komen jullie opnieuw iemand tegen die jullie de weg wil wijzen), trap niet in stalen splinters of glasscherven en tuimel niet in het water. En wat de Edamse grachten betreft: Jacob is paraat!
  2. Eline van Tijn:
    6 augustus 2019
    En drink zo’n heerlijke spritz op de goede afloop! Wat een succes, in 38 graden hitte naar Venetië fietsen, ik doe het jullie niet na, niet te geloven maar waar, gefeliciteerd, xxx
  3. Marijke:
    6 augustus 2019
    Gefeliciteerd met de aankomst in Venetië 🎭 Wat een avontuur. Leuk om jullie elke dag te volgen! Als jullie nog wat kunst willen zien, de Biennenale is in Venetië.
    Veel plezier!
  4. Margjen:
    6 augustus 2019
    Jullie zijn helden, gefeliciteerd! Geniet van Venetië en van elkaar en zal jullie reisverslagen missen;-) Liefs en tot gauw, XM
  5. Ceciel:
    6 augustus 2019
    Well done! Geniet nog even in de rustige, leukste wijken van Venetië. Die zijn er echt, met goede witte wijn!
  6. Danielle:
    7 augustus 2019
    Heb bewondering voor jullie!