Zondag 19 augustus , San Sebastian ( Donostia) 0 km

19 augustus 2018 - Donostia, Spanje

En toen was het zondag. De wijnen van de avond in Arzak zaten nog een beetje in ons hoofd, dus opstaan was een uitdaging. Gelukkig ( maar zo dachten wij er toen niet over) hadden we een fietstocht door San Sebastian geboekt bij Baja Bikes en moesten we om half 11 op het verzamelpunt zijn. Dat was ook nog een half uurtje lopen maar misschien wel zo goed voor ons. Lichtpuntje, we kregen een E-Bike, dus dat was lekker makkelijk fietsen. We vonden de plek en een vriendelijke jonge dame , die ook nog Nederlandse was, bleek onze gids te zijn. Zij kwam uit Koog aan de Zaan dus wist waar Edam lag. Er waren geen andere klanten, dus we hadden een privé tour.  Het was inderdaad erg leuk om door de stad te fietsen en alle wetenswaardigheden van de stad te zien en te horen. Er wordt zelfs in de rivier gesurft in de winter. Heerlijk die surfcultuur. Onze gids vertelde ook nog een en ander over de geschiedenis van de Pinxtoscultuur  en we gingen naar het restaurant waar de uitvinder van de Pinxtos ooit gestart is met deze lekkernij. Zij had ook nog wat tips voor andere restaurants. Na een geslaagde tour lekker lunchen bij een van haar getipte plekken, waar je als toerist anders nooit zou komen, en maar een reparatiebiertje genomen. 's middags naar het strand, maar onze strandlakens lagen nog in Biarritz, dus na een half uurtje op beton zitten toch maar besloten om een terras te zoeken. Bij San Sebastian zijn een tweetal bergen waar je op kan wandelen. De Urgull is de bekendste en ligt bij de oude haven. We besloten het toch maat te wagen en werden getrakteerd op een fantastisch uitzicht over de stad. Nog even een terrasje pakken na de afdaling. Uiteindelijk gegeten langs de rivier onderweg naar het hotel. Ook deze laatste echte vakantiedag was ten einde.