Dag 25 Rotterdam - Overveen 85 km

29 juli 2020 - Overveen, Nederland

De geluiden van de stad kwamen rustig op gang. Je hoort een tram, een paard en wagen, een vuilniswagen en uit de catacomben van je slaap besef je, ik ben in de stad. (Dit had Tommy Wierenga niet mooier kunnen omschrijven). We hadden gereserveerd voor een ontbijt om 08.15 uur want vanwege Corona moet je dat in Rotterdam strak vastleggen. We overnachtten dus in een vestiging van NH Hotels, hartje Rotterdam. Ook dus op sterven na dood, net zoals de winkels in Almelo. Ze bezuinigden ook al op het licht, dus die gangen waren halfdonker. Aan de buitenkant van het hotel hingen 400 NH Lampjes die het ook niet deden. En dit op de Coolsingel! Waar gaat het heen met Nederland. (PS niet gejat uit een column). Het restaurant was al jaren gesloten, dus sluip door kruip door naar een ontbijtetage.  We werden wel keurig naar een voor ons bedoelde tafel gedirigeerd maar daarna moesten we het zelf uitzoeken. Geen tangetjes die je maar een keer kan gebruiken etc. Elk hotel heeft dus zijn eigen Corona regels. Om 09.45 uur zaten we op de fiets. Omdat Diana niet door rood wil rijden duurde het minimaal een half uur om de stad uit te komen. We hadden zelf een route bedacht en de eerste 10 km was weer terug naar waar we gisteren vandaan kwamen. Maar uiteindelijk fietsten we vanaf Overschie, langs de Rotte naar Delft. Eva en Laura weten welk liedje nu door het hoofd van Diana speelde. In Delft werden we dwars door het oude centrum geleid. Diana keek om haar heen en zei tegen Jaap; "zullen we even in deze kerk kijken? " Welke Kerk? zei Jaap, we fietsten op dat moment dus langs de Oude Kerk van Delft, een van de grootste en oudste kerken van Nederland. Jaap was zo gefixeerd op de nummertjes dat dit grote monument hem geheel ontgaan was. We zijn toch maar even gestopt voor een bezichtiging en een mooie les geschiedenis over Piet Hein ( de Zilvervloot) , Maarten Tromp  ( de aanval is de beste verdediging) en Antonie van Leeuwenhoek  was ons deel. Na al deze lessen togen wij weer op de fiets, in eerste instantie op zoek naar de Nieuwe Kerk, maar daar komen we nog een keer voor terug. Wij volgden de knooppunten nummertjes, maar de ervaring leert dat deze in de steden vaak ontbreken of niet te vinden zijn. Uiteindelijk belandden wij in Den Haag. Daar was het echte stadsdrukte, dus na wat op een neer fietsen waren we blij dat we op de Landgoederen route in Wassenaar terecht kwamen. De grote huizen in stille lanen gaven ons toch wel een gevoel van eenzaamheid. Ook hier waren we alle knooppunten kwijt, dus na een vriendelijk advies van een boswachter volgden wij de bordjes Haarlem langs een N-weg. Toch begon dat weer te vervelen dus zochten we via de knooppunten app de mooie routes door de bossen van Bloemendaal weer op. Uiteindelijk was Loetje Overveen in zicht, ons eindpunt van vandaag. Genietend van een biertje op het terras waren we blij dat de kilometers van vandaag weer beslecht waren. Vanavond lekker biefstuk gegeten, morgen de laatste dag.

1. Ciska:
    29 juli 2020
    Wauw. Dan zit het er alweer op. Gefeliciteerd!
  2. Laura:
    29 juli 2020
    Aan de oever van de rotte, maar kreeg ook een nummer van dames van de kade in mijn hoofd die we altijd zongen in artis 😄😄
  3. Dik:
    30 juli 2020
    Wat een ontdekkingsreis, Nederland niet vanuit de lucht, vanaf het water, maar vanaf de fiets! Well done guys.
  4. Eline van Tijn:
    30 juli 2020
    Idd echt bijzonder leuk! ook voor ons ok mee te lezen vanuit de luie stoel :) paard en wagen in centrum rdam??