Dag 5 van Sines naar Zambujeira do Mar 57 km

3 november 2021 - Zambujeira do Mar, Portugal

Vanmorgen werden we voor het eerst wakker met een blauwe lucht. Dat was prettig na alle regen van de afgelopen dagen. Na een stevig ontbijt heeft Jaap maar even alle schroefjes gecontroleerd van de bagagedragers want die waren best wat los getrild. Vervolgens Sines uit door het havengebied met 1 grote terminal en daarna langs mooie kustwegen waar volop gesurfd werd. Appeltje eitje dachten we, want Komoot had gezegd dat het en middelmatige dag was qua inspanning (gisteren was zwaar). Na 20km in Porto Covo aangekomen begon de lucht wat te betrekken, tijd voor koffie en Pasteis de Nata. Het is Diana tot nu toe gelukt er elke dag 1 te eten. Nog even brood en bananen scoren voor de lunch en door. Na een paar kilometer kwamen we op een onverharde weg, die was wel heel hobbelig maar te doen. Op een gegeven moment gaf de Garmin van Diana aan dat we rechtdoor moesten. De Wahoo van Jaap zei dat ook, maar dat is een zandpad. Even terug, is er geen andere weg? Nee, helaas, we moesten echt dat zandpad op. Na 100 meter van de fiets afgestapt en vervolgens 2,5 kilometer de fietsen voortduwend ploegen door het zand.  Dit bleek de Portugese versie van een fietspad te zijn. Gelukkig werd daarna de weg weer wat harder en na enkele kilometers was er zelfs weer asfalt. Vol goede moed gingen we verder, maar besloten wel bij meer onverharde paden even kritisch naar de route te kijken. Het viel mee, wel nog wat onverharde hobbelweggetjes, waarlangs we ook een stuiterende Canadese dame tegenkwamen, om uiteindelijk op onze eindbestemming te arriveren, Herdade de Touril Een waar paradijs met uitzicht op de oceaan. Een paar biertjes smaakten weer als vanouds. Morgen moeten we 76 kilometer naar Sagres, we hopen dan in ieder geval geen zandpaden tegen te komen, voor zover wij dat nu kunnen bekijken gaat dat lukken. En dan zijn we op het meest zuidwestelijke puntje van Portugal.

1. Aad Besseling:
    3 november 2021
    Zand erover, morgen nieuwe kansen op stuiterende vrouwen.
  2. Aad Besseling:
    3 november 2021
    Zand erover, op naar de volgende stuiterende vrouwen.
  3. Aad Besseling:
    Punt.
  4. Eline van Tijn:
    3 november 2021
    hmm, jaloers op de pasteis de nata!
  5. Chris:
    3 november 2021
    Hoe een conijn een zandhaas wordt…
    Sterkte jongens
  6. Ruud:
    4 november 2021
    Even gegoogeld:
    Restauranttips: bij A Sagres kun je gezellig eten in een leuk aangekleed restaurant. Zeevruchten en andere heerlijke visgerechten worden bereid door de ervaren koks. Eet je vegetarisch? Dan is Mum's het ideale restaurant voor je in Sagres. De kleurrijke inrichting in combinatie met de speciale kaart maakt dit tot een geliefd adresje.