Dag 1, 7 juli 2022 Edam naar Amersfoort 80 km

7 juli 2022 - Amersfoort, Nederland

We zijn op weg. Vanmorgen om 10 uur stapten we in Edam op onze tractorfietsen (in het kader van de boeren protesten) op weg naar Praag. Dat zouden we 2 jaar geleden al gedaan hebben maar door Corona hebben we toen een rondje Nederland gefietst. Jaap heeft op dit moment Corona maar dat mag de pret niet drukken. Uitgezwaaid door Eva, Dik en Ciska en buurvrouw Betsy. In eerste instantie zouden we kamperen in Baarn, maar een blik naar buiten deed Jaap er in ieder geval van overtuigen dat een hotel wel wat comfortabeler zou zijn. Ook Diana had geen zin in een natte tent, dus nog even zoeken op Booking.com en het hotel zelf bellen voor een kamer. Na 1 km kwam Diana  erachter dat ze een oplader voor haar horloge was vergeten, dus weer terug en om 10.15 gingen we dan echt op weg. Tot Monnickendam ging het voorspoedig, maar al snel doemde de (na later bleek) eerste opstopping op. Ze waren het fietspad aan het asfalteren, dus van de fiets, lopen door het gras en verderop weer op het zadel. Bij Amsterdam stortte de regen vrolijk neer dus de regenjas werd uit de tas gevist.  Na wat omrijden in Noord (de tweede opstopping) kwamen we uIteindelijk aan in Weesp waar we met Laura lekker konden lunchen en een paar Weespermoppen gescoord hebben. Nog niet echt het vakantiegevoel van Edam naar Weesp maar we konden nu wel Margjen nog een knuffel geven voor het begin van de echte tocht. De volgende stop was in Loosdrecht bij de moeder van Diana waar we met een kopje thee, chocolade en Weespermoppen een beetje op konden drogen. Vanaf Loosdrecht moesten we op knooppunten fietsen, dat ging al meteen mis. Na een tweede rondje Lindelaan zagen we de juiste afslag en gingen we richting Amersfoort. Een mooie tocht over de Hoornbosche Heide en de heuvelachtige bossen bij Soest en Baarn volgde. Nederland is dus niet plat constateerden wij. Uiteindelijk kwamen we aan bij leerhotel Klooster in Amersfoort. Het hotel van de MBO hotelschool waar je door examinerende studenten en bazige docenten bediend wordt. De ene docent zeer vriendelijk, de ander een pedant mannetje. De studenten werden steeds zenuwachtiger. Maar gelukkig is er geen glas rode wijn over Jaap uitgestort en hebben we heerlijk gegeten. Echt een aanrader als je in de buurt van Amersfoort wil slapen. Dan moet je 1 van de kamers 101 t/m 105 hebben, zeer comfortabel omdat dit de kamers van de bisschoppen waren. Morgen fietsen we naar Arnhem, waar we gaan slapen in een kerk, dat past dan weer mooi bij dit klooster. O ja, vandaag is ook de nieuwe website van Archie live gegaan. Graag allen even http://www.archie.nl checken, want we moeten nu weer even stijgen in Google, zegt het voort!