Dag 5 Monschau - Bleialm 67 km

14 juli 2019 - Großlangenfeld, Duitsland

Bleialm was niet het plan. Het eerste plan, een rustig dagje naar St. Vith. Vlak voor St. Vith kreeg (gelukkig)  Jaap een lekke band. De achterband, Iets lastiger te repareren (voor mensen zoals jaap) vanwege de Rolhoff naaf. Bepakking er af, fiets op de kop en de band inspecteren. Het bleek dat er 3 stalen splinters in de buitenband zaten. Daar konden onze nieuwe anti-lek banden ook niet tegenop.  Gelukkig 2 reservebandjes bij ons en achteraf viel het allemaal mee. Door naar St. Virh. Al filosoferend kwamen we tot de conclusie dat die stalen splinters van Diana haar achterste schijfrem waren gekomen door dat akkefietje in Heesch. Jaap reed namelijk net voor het eerst een paar honderd meter in het luwtje van Diana. Afgesproken dat Jaap niet meer achter Diana zou rijden. Na een waardeloze lunch in St. Vith besloten om door te rijden omdat het nog maar 13.30 uur was. We zouden wel kijken waar we uit zouden komen. Na 10 km,  Diana een lekke band! Weer de achterband. Nog 1 reserveband tot onze beschikking. Band weer geïnspecteerd aan de buitenkant, bleek weer een stalen splinter in te zitten.  Laatste bandje erin, opgepompt, fiets weer bepakt en we zouden weer op weg. Bleek dat de band alweer leeg liep. Er zat namelijk nog een stalen splinter in die zo ver in de buitenband zat dat we deze aan de buitenkant niet zagen. Gelukkig een bandenplak-setje bij ons zodat we 1 van de 2 lekke banden konden plakken. In een riviertje het lek opgezocht, bandje droog gemaakt, opgeschuurd en solutie (lijm)  er op. Helaas kwam er geen solutie meer uit het tubetje. Een voorbijfietsend Duits stel staande gehouden en zij hadden natuurlijk wel goede spullen bij zich. We mochten een beetje lijm gebruiken. Zo werkt dat. We waren ook een beetje verdwaald omdat naar blijkt het routeboekje niet overeenkomt met de GPX bestanden op de Garmin. Toch maar doorfietsen in de hoop dat de banden het tot het volgende dorp zouden volhouden. Na nog 10 km kwamen we dus in Bleialm terecht. Camping gesloten , Gasthaus ausverkauft, maar gelukkig nog een plekje gevonden in een stadshotelletje zonder nachtlampjes en extra kussentjes (die eigenlijk hier wel nodig zijn). Maar wel hele lieve mensen dis ons het welverdiende biertje op het terras serveerden. Prioriteit morgen is het kopen van een nieuw bandenplak=setje. Jaap heeft die schrijver van de routeboekjes maar een mailjje gestuurd om opheldering te vragen . hopelijk kan hij ons uitleggen wat we verkeerd doen. Geen idee waar we morgen zijn...

1. Chris:
    14 juli 2019
    Wat een pech jongens, waarschijnlijk hebben jullie de rest van de reis alleen maar geluk...
  2. Betsy Zwiers:
    15 juli 2019
    je kunt niet zeggen dat het een saaie reis is.!!!Voor vandaag:good luck.!!
  3. Aad Besseling:
    15 juli 2019
    Bleialm, Bleialm, de naam suggereert Blijheid. Maar dat staat in schril contrast met jullie nare ervaring. In Friesland werden wij ook eens geconfronteerd met opgedroogde solutietubetje. Absoluut niet leuk. Vreemd die stalen splinters. Je zou bijna denken dat jullie fietsen die op de een of andere manier zelf produceren. Maar goed, dit is een opmerking van een A(ad)-technicus. Toi-toi!
  4. Ceciel:
    15 juli 2019
    Ach, dit maakt de reis in ieder geval niet saai. Succes!
  5. Hans:
    Never a dull moment...
  6. Ciska:
    Hallo lieve dappere fietsers,
    Jullie hebben nu de test pech onderweg wel doorstaan 😍 ik zal duimen voor een fijne reisdag zonder zorgen. Liefs van Ciska
  7. Ruud en Kirsty:
    15 juli 2019
    Jeetje. Valt allemaal niet mee. Gelukkig laten jullie je niet kisten en gaan gewoon door. Heel veel succes
  8. Marijke:
    15 juli 2019
    Ondanks de tegenslagen hebben jullie gelukkig je humor nog! Hoop dat jullie morgen een prachtige fietsdag hebben.
  9. Dik:
    16 juli 2019
    Jaap z'n auto is inmiddels zelf op vakantie gegaan, maar jullie kunnen altijd onze nog lenen voor het 'andere' vakantiegevoel ;-)