Afscheid van Zuid-Afrika

18 november 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

En zo brak onze laatste dag in Zuid-Afrika aan. Er was een uitdaging want de fietsen moesten weer ingepakt worden voor de reis naar Nederland. We zagen er tegenop deze klus te klaren, maar je wordt steeds handiger en binnen 1,5 uur en zonder al te veel krachttermen zaten ze allebei veilig in hun Bikebag.

Omdat de kabellift naar de Tafelberg de hele week dicht was vanwege teveel wind en wij 's morgens wakker werden door windgeraas om het Guesthouse hadden we de reeds in Nederland gekochte kaartjes voor de kabelbaan naar de Tafelberg,
die nog een week geldig waren, weggegeven aan Fandesi, de dame die in het Guesthouse werkt. Jaap was wel blij want kabelcabines langs winderige rotswanden is niet helemaal zijn ding. Het plan om de berg op te lopen, 2 uur in de brandende zon, lieten we ook maar varen. We hadden nog niet veel van Kaapstad gezien en Dr Pretorius had ons aanbevolen de Hop On-Hop Off bus te nemen om de stad te bekijken. Dus dat maar gedaan.

Eenmaal in de bus reden we richting de Tafelberg waar het kabelstation een van de opstappunten is. Daar aangekomen bleek de kabelbaan wel te draaien dus wilde Diana toch de berg op. Jaap nog wat tegensputteren, want wachtrij 3 kwartier etc. maar binnen een half uur stonden we in de cabine omhoog. Het uitzicht boven was fenomenaal, mocht je ooit in Kaapstad zijn, ga die berg op!

Eenmaal terug in de bus zag je de mooie stranden van Kaapstad en alle andere highlights. Op Longstreet (een van de belangrijke straten in Kaapstad) kon je aan het eind van de middag nog een Historische wandeling met een gids maken, dat ook nog maar even meegepakt.

Na al dat fietsen hadden we een heerlijke toeristische dag met natuurlijk vis eten en een goed glas witte wijn om deze mooie vakantie af te sluiten.

Ter afsluiting van dit avontuur.
Het fietsen in Zuid Afrika is een uitdaging qua verkeer en klimmetjes. Er zijn geen fietspaden en wij hebben regelmatig op wegen gereden waarlangs er met 100-120 km per uur auto's raasden. Aan de andere kant, als je goed oplet en alert bent is het goed te doen. Een achteruitkijkspiegeltje op je stuur is eigenlijk een must, de wegen waren vaak niet breed genoeg voor ons en 2 passerende auto's. Wij hebben ons verder op geen enkel moment onveilig gevoeld, al was het fietsen langs een Township soms best spannend. Alle mensen die wij ontmoet hebben waren relaxed en aardig. het is zeker een land dat we nog eens gaan bezoeken. Lekker weer, goed eten, lekkere wijnen en fantastische landschappen en kusten.

We hebben het in onze verhalen vaak gehad over de gevaarlijke bavianen en dat je in grote steden 's avonds niet over straat moet gaan. Dat leek ons allemaal vrij overtrokken, maar iedereen aan wie wij dat vroegen beaamde dat. We hebben in Kaapstad  's avonds dus altijd taxi's genomen en hebben de bavianen onderweg niet aangekeken.

Als laatste, iedereen die ons gevolgd heeft en heeft gereageerd op onze verhalen, hartelijk dank. Wij hebben er van genoten.

Jaap en Diana

1. Ciska: