Via Boschendal naar Stellenbosch

16 november 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vandaag stond de officieel een na laatste etappe op het programma. We zeggen officieel omdat we morgen een rondrit zouden kunnen maken in Stellenbosch. Maar we hebben genoeg gefietst en daarom besloten dat de fietsen waarschijnlijk op slot blijven morgen.

De gezondheid van Diana is veel beter, mede dankzij de doping van dokter Pretorius uit Montagu dus de rit van vandaag moest doorgaan. Om 10 uur vanmorgen werden we dan ook vanaf het Jacaranda Wine Estate opgehaald door chauffeur Chris die ons per bus naar de top van de Franschhoekpas zou brengen. Deze transfer stond op het programma omdat de weg van Wellington naar Franschhoek te gevaarlijk is. Onderweg zagen we dat de pas omhoog fietsten ook geen  optie was dus we waren blij met Chris. Bovenop de pas hoefden we alleen maar af te dalen, een kleine 600 meter naar beneden over 4 kilometer. De tellers gingen over de 50 km per uur. Chris bleef met z'n bus achter ons om te zorgen dat we veilig beneden kwamen. Daarna fietsen door Franschhoek, het Franse Stellenbosch waar veel Hugenoten uit Frankrijk de kennis over wijn produceren op de Westkaap gebracht hebben. Onderweg fietsten we langs Wijnestate Boschendal, dat kennen we wel in Nederland, dus daar moesten we natuurlijk een wijntje drinken. Nog even een klimmetje naar 380 meter de Helshoogte pas over en hup dalend Stellenbosch in.

Vanavond gegeten in een Helena's restaurant waar een toetje op de kaart stond met de naam Japie's Gunsteling. Dat moesten we natuurlijk proeven.

Morgen worden we weer naar Kaapstad gebracht voor de laatste dagen in dit fantastische land.

Stats: Weer 30 grden, zonnig, weinig wind
          40 km afgelegd
          380 mtr gestegen, 600 mtr gedaald

1. Margjen:
    17 november 2016
    Lieve Jaap en Diana, geniet van jullie laatste dagen in alle gezondheid!
    Liefs XM