Dag 15 Lottum - Wessem 82 km

19 juli 2020 - Wessem, Nederland

Wessem, 12 km voorbij Roermond, nooit van gehoord. En wat opvalt, er is hier heel veel water en de camping ligt aan een jachthaven. Roermond, een mooi stadje volgens ons. De knooppuntenroute stuurt je altijd door het centrum van een stad(je). Ook nu weer. en daar was een plein, je waande je in de Middeleeuwen. Een drukte van belang, fusten bier, everzwijnen aan het spit en geen corona. Dat was natuurlijk niet zo, maar zo kwam het wel op ons over. Gelukkig stond het niet in de planning om daar ook van te gaan genieten. Dus tegen een hongerklop aan nog even een brug van 2 km over. Wel even in een voorstad van Roermond broodjes en beleg gescoord dus na de brug in de berm geluncht. Is wel heel erg ANWB, maar al die lunches met frites word je ook niet blij van. Dit brengt ons bij de dag van vandaag. We hebben niet zoveel beleefd, dus even de tijd om jullie uit te leggen hoe Jaap en Diana zo'n fietsdag beleven.

Het begint meestal 's nachts, waarin Jaap als een opgebaarde oude man op zijn luchtbedje naar Kees de Kort of een andere podcast  ligt te luisteren, daar wordt je namelijk vrolijk van. 's Morgens gaat meestal rond half 8 de wekker en moeten wij op jacht naar broodjes. Meestal lukt dat niet en hebben we nog 2 oude krentenbollen en voor Diana genoeg koffie. Na het ontbijt moeten de tassen ingepakt worden en de tent afgebroken. Dit gaat meestal niet vlekkeloos omdat Jaap graag zucht en het tentdoek 's morgens meestal wat vochtig is. Uiteindelijk zitten alle tassen op de fiets. dan moet Diana nog even plassen, de koptelefoon aanzetten, de Garmin inschakelen, de juiste zender zoeken op haar telefoon om naar te luisteren. Dit alles ondergaat Jaap lijdzaam met een scherpe blik op zijn horloge. Om 10 uur fietsen we dan weg. Diana luisterend naar de radio of een podcast, Jaap wil niet gestoord worden tijdens het fietsen en heeft alleen maar oog voor nummerbordjes van de fietsknooppunten. Vandaag of morgen gaat Jaap ook maar luisteren naar het een of ander want  hij is bang dat hij nog meer autistisch wordt van al die cijfers malend door zijn hoofd. Jaap is alleen maar bezig, met knooppunt 25, 42, 39 en presteert het alsnog de verkeerde kant op te fietsen. Diana zingt gezellig mee met radio 2 of roept af en toe wat over iets wat ze op een podcast hoort. Uiteindelijk komen wij op de plaats van bestemming waar we meestal hartelijk ontvangen worden door een campingbaas. Na wat zoeken begint het ritueel van fiets afladen en tent opzetten.  Jaap slaat de haringen ferm de grond in en Diana legt elke keer uit hoe de tent moet staan. Als dan ook onder luid gezucht de luchtbedden gereanimeerd zijn, kunnen we douchen. Ook dat is een avontuur, muntjes, tags, 50 cent, gratis? Jaap vergeet zijn toilettas als hij onder de douche wil en moet weer terug naar de tent. Kortom, als we dan uiteindelijk aan de witte wijn op het terras van het restaurant zitten zijn we helemaal blij. Morgen weer een avontuur.

1. Hans:
    19 juli 2020
    Jaap het conijn, Kees de kort, Hans de kunst, tja. Aflopende zaak. Maar dat weten zij dus wel. En ze zeggen er erruge goeie dingen over...
  2. Eline van Tijn:
    20 juli 2020
    :)) en als ik het goed begrijp genieten jullie dus enorm van ons prachtige land!
  3. Dik:
    20 juli 2020
    Waarom gaan jullie de grens niet over, diep Duitsland in of langs de grens, lekkere (knak)worsten, grote bieren, andere taal, schone campings en met een beetje mazzel geen Kees die alles te kort ziet. Dat opent nieuwe werelden.