Dag 4 van Brejos da Careguera naar Sines 55 km

2 november 2021 - Sines, Portugal

Oke, het is dus kaas, brood en rode wijn geworden. De lunch gisteren was echt teveel, we gaan dit dus anders doen. Na een goede nacht in het spook-hotel werden we getrakteerd op een heerlijk uitgebreid ontbijt, alsof er minimaal 10 mensen logeerden, zoveel keuze. Met een volle maag stapten we op onze fiets. Even de goede richting zoeken ( het zuiden) en gaan met die banaan. Mijn Garmin zei 22 km over dezelfde weg, 22 km, 1 weg? Ja, inderdaad, immer gerade aus. En die weg was natuurlijk de E10. Na 22 km moesten we eindelijk linksaf, Yes! een bocht. Maar de pret was kort, in ieder geval voor Jaap, we belanden op een zandweg met keien waarop onze achterwielen alle kanten op glipten. Jaap wilde terug naar het asfalt, Diana peinsde daar niet over. Dus, je raad het al, we bleven op de zandroute. Diana voorop. Na een aantal kilometers keek zij in haar spiegel en was Jaap volkomen kwijt. Hij was bezig met lekke banden, valpartijen etc. in zijn hoofd. Diana genoot van de omgeving. Gelukkig ging alles goed. We kwamen een paar mannen tegen die een grote geul aan het graven waren en ons hielpen de zware fietsen daaroverheen te tillen. Een oude man zat in zijn tuin en bezag het tafereel. Op een gegeven moment vonden we weer asfalt en reden een stadje in. Daar was zelfs een heus fietspad. Na een kilometer of 2 moesten we daar vanaf en werden ingehaald door een busje. Een man vroeg wat ons doel was. Sines, zeiden wij. Hij vroeg ons of wij wisten hoe daar te komen. Ja natuurlijk, kijk de Garmin en de Wahoo. Ja zei hij, maar dan kom je op een rotspad en dat vind je niet fijn. Jullie kunnen beter omdraaien en een andere weg zoeken. We hadden ondertussen geleerd naar adviezen van de inwoners te luisteren en fietsen vervolgens een soort snelweg op. Wel met een brede vluchtstrook en het was een N-weg waar we inderdaad mochten fietsen. Onder ons lag het bos waar we door hadden moeten fietsen en vooral Jaap was blij dat dit hem bespaard was gebleven. Na nog een uurtje reden we Sines binnen, langs het kasteel van Vasco de Gamma naar ons hotel met uitzicht op zee. Een mooie vissershaven en voor de kust grote schepen voor anker die zo nu en dan verplaatst worden om iets verderop gelost te kunnen worden. Vanavond een visrestaurant geboekt, en morgen weer op pad.