Dag 16 Lecce - Galipoli 50 km 230 mtr stijgen 270 mtr dalen

11 juli 2023 - Gallipoli, Italië

Vanmorgen op tijd opgestaan. het wordt hier elke dag een graadje warmer dus je kunt maar beter de meeste kilometers in de ochtend pakken. Gelukkig stonden er niet veel klimmeters op het programma, dus om kwart voor tien reden wij onze fietsen opgeladen uit de ondergrondse parkeergarage van het hotel (dat was er dan weer wel) om buiten eerst eens contact te zoeken met de GPS die ons de juiste richting zou wijzen. Deze GPS was nog niet helemaal wakker, dus Jaap begon al wat te mopperen, als je wil gaan moet je gaan. Maar gelukkig na 5 minuten waren we on-GPS. Eerst maar die stad uit en na een half uurtje fietsen kwamen we weer tussen boomgaarden terecht met hier en daar een huis of iets wat daar op lijkt of geleken heeft. Het wegdek was soms zo slecht dat de gemiddelde snelheid ondanks de vlakke weg  onder de 10 km per uur terecht kwam. Je bent constant bezig tussen de kuilen te laveren. Dit vraagt best wel van je " core spieren" dus voordeel... die worden ook getraind. Zijn ze op de sportschool ook weer tevreden.  Vooral Jaap blijft dan, dankzij zijn angst voor lekke banden (die we tot nu toe nog niet gehad hebben, klop klop) een beetje achter. Diana is daar niet zo mee bezig na 30 km kwamen we in het dorp Nardo. Een klein dorp met een gezellig koffietentje en natuurlijk een plein met een kerk waar wij de weg weer eens kwijt waren. Na wat heen en weer gefiets bleek dat we een zijstraat volledig gemist hadden, dus weer op pad. 10 km later, paradijs... een mooi zicht op de Ionische zee. We stopten even voor een foto en om te genieten van het windje en het weidse uitzicht. We mochten verder fietsen langs de kust en reden zo het plaatsje Santa Maria al Bagno binnen. Een heel mooi badplaatsje met vele strandtenten en verschillende lieflijke baaitjes. Daar word je dan weer blij van na al die dooie olijfbomen {snik}. De route voerde verder langs de kust naar onze eindbestemming Gallipoli. Gallippoli is ooit door de Grieken gesticht en de letterlijke vertaling is "Mooie stad" en dat klopt.  We meldden ons bij de receptie van ons hotel, maar de dame was wat chagerijnig. Er stonden dan ook 4 politieauto's op het terrein. Is er misschien een moord gepleegd? Zoveel paniek was er ook niet, maar de dame had weinig aandacht voor de 2 bezwete Holladers met die zware fietsen. Nadat we de sleutel hadden en de boel afgeladen mochten we naar de 5e etage met schitterend uitzicht. Het hotel heeft zelfs een zwembad, dus heerlijk relaxen na zo'n warme tocht. Diana heeft Jaap nog even de schoolslag geleerd, dus hij kan veilig het water in. Vanavond zijn we de stad in gelopen, het was ondertussen afgekoeld naar 31 graden. Heerlijke sfeer, veel gezellige flanerende mensen en top restaurants met verse vis voor het diner. Na nog een cocktailtje in een loungebar op de terugweg zijn we klaar voor de dag van morgen.

1. Dik:
    11 juli 2023
    "mooi zicht op de Ionische zee"
    Zo te horen komt deze reis in de top 3. Wat een mooie uitstap!
  2. Ruud:
    11 juli 2023
    Tipje, als je 's morgens aan het ontbijt zit gelijk ff de gps aanzetten kun je morgen meteen de goed kant oprijden ;-)
  3. Aad Besseling:
    11 juli 2023
    Gallisch, niet in Gallipoli maar gewoon aan het Boerenverdriet in Edam. Zo voelde ik me even na een paar bloedende krassen op mijn been van Koos. Tja dat krijg je als je je hagelwitte shirt een hogere prioriteit geeft dan aan een jong katje dat zijn aanhankelijkheid wil tonen.