Dag 15 Guagnano - Lecce 34 km 150 mtr stijgen 190 mtr dalen ijge

9 juli 2023 - Lecce, Italië

Het was dus een soort van rustdag. Kommoot gaf ook aan dat het een gemakkelijke rit zou worden. Daar hadden ze inderdaad een punt. Heel veel inspanning was vandaag niet nodig. Het begon vanmorgen met de rit naar het restaurant waar we verwacht werden voor ons ontbijt. Dat was   een kilometer verderop, net te ver om 's morgens te lopen, dus op de kale fiets. Het ontbijt was super, verse bruchetta met tomaat, verse sapjes van sinasappel en kiwi, vers fruit, mooie taarten, heerlijke koffie en vriendelijke mensen. Na dit maal weer terug naar ons logeeradres. Tassen op de fietsen laden, alle apparatuur in stelling en de laatste zaken bij elkaar rapen. Toen op zoek naar de juiste kant, Zuid-oost of Noord-west? Altijd een verrassing. UIteindelijk vonden we de goede weg en gingen we op pad. Wederom door landerijen met wijnranken en veel kale olijfbomen. Ook veel verbrandde akkers. Zou dat de manier zijn om de bacterie te bestrijden? Op een gegeven moment kwamen we een oude Italiaan tegen die vijgen aan het plukken was bij een boomgaard die er verder verbrand uit zag. Jaap stapte af en vroeg of de bomen ziek waren? Dat ging in half Engels, wat de Italiaan niet vestond maar wel begreep. Diana stopte ook maar om te kijken of zij met haar 3 woorden Italiaans nog wat kon verduidelijken. Met handen- en voetenwerk bleek dat er veel branden ontstaan doordat sigarettenpeuken uit de auto gegooid worden. We hebben jullie al verteld van alle vuil langs de weg, dus een sigaret uit de auto verbaast ons niets. Het is wel schrijnend wat de resultaten zijn van die branden. Wij hebben verder diverse verbrande bomen en wijnakkers gezien. De aardige Italiaanse meneer vond ons toch wel leuk en stopte ons vol met vele verse vijgen, nee was geen antwoord... De vijgen gingen in beide stuurtasjes en wij fietsten verder. Na 10 km was Jaap het zat dat de vijgen zijn spulletjes zouden vervuilen, dus werden ze in het tasje van Diana gestopt, want die ziet dat probleem niet zo. Je spoelt alles toch af en verse vijgen zijn lekker en gezond. Zoals gezegd was het verder een rustige rit zonder al te veel gedoe en klimmetjes. Na 34 km kwamen we aan bij ons hotel, dat wel een beetje tegenviel. Ergens in een buitenwijk van Lecce en het ziet eruit als een Amerikaans Motel. Jaap was alweer aan het kijken naar een alternatief aan de kust. Diana wees hem erop dat Lecce de hooofdstad van de Salento is en wel het Florence van het zuiden genoemd wordt. De kamer is schoon en na 15 minuten wandelen zit je in het historisch centrum. Oke, dan moet het maar. We hebben lekker door Lecce gewandeld en het is inderdaad een mooie stad met heel veel oude gebouwen en leuke terrasjes. na wat wijntjes en een goede pizza was ook Jaap weer tevreden. Morgen gaan we weer richting kust.

1. Eline:
    10 juli 2023
    Tsjonge wat een heerlijkheden toch weer allemaal, het water loopt me in de mond van al die lekkere hapjes / maaltijden
  2. Yvonne:
    10 juli 2023
    Klinkt weer goed dat Italiaanse leven
  3. Yve:
    10 juli 2023
    Wat zijn jullie weet heerlijk bezig!