Donderdag 2 augustus, Nimeray 79 km

2 augustus 2018 - Limeray, Frankrijk

Vanmorgen na een heerlijke rustdag weer de tent ingepakt en op de fiets gestapt. De zon scheen en de temperatuur was hoog. De route was vandaag makkelijk, gewoon de Loire volgen, nou ja, gewoon. Af en toe moest je wel van de rivier af en moest je echt goed kijken welke kant je op ging. We hadden bedacht om een kasteel te bezoeken, Chris had ons aangeraden het Chateau Chambord eens van dichtbij te bekijken. Dat zou wel wat tijd kosten dus we hadden een niet zo lange dag-afstand gepland. We zijn dus van de route afgegaan op zoek naar het chateau. Na wat heen en weer gestuur, de bordjes zijn niet altijd heel duidelijk, doemde een prachtig kasteel voor ons op. Toen we aankwamen bij de ingang stond er een rij buiten van minstens 30 meter en zag het er naar uit dat het binnen ook erg druk zou zijn. We konden onze fietsen, met alle bagage ook niet veilig stallen, dus besloten we maar een rondje om het kasteel te fietsen en even op een terras neer te strijken voor de lunch. We komen wel een keer terug, maar dan met een lege fiets en meer tijd. Weer op het zadel, op zoek naar de route en naar onze volgende slaapplaats. Diana verwachtte een vlakke etappe, helaas, langs de Loire zijn vaak gemene klimmetjes en in 37 graden is dat niet altijd leuk. Uiteindelijk besloten we toch maar een lange afstand te fietsen vandaag, des te eerder zijn we bij de kust. Om 3 uur vanmiddag gaf de teller van Jaap aan dat de 1000 km overschreden waren, Die zijn al binnen. Uiteindelijk vonden we een plekje op een kleine camping in Nimeray, vlak voor Ambroise. Helaas was er op de camping niets te eten, tenminste, je rook een oude frituurlucht van de snackbar en dat vond Jaap geen goed idee. Gelukkig hadden we bij de plaatselijke boulanger al 2 mooie stokbroden gekocht, maar wat doe je er op ( behalve de aanwezige Hazelnoot Chocopasta)? Er bleek om 6 uur een mini-markt te zijn waar je kaas en paté kon kopen. Dus wij dachten prima, flesje wijn erbij en top. De paté was er inderdaad, in blik, en de kaas kon de volgende dag gehaald worden. Een blikopener zit niet in ons Zwitsers zakmes. Gelukkig wilde men ons wel helpen, dus met geleende blikopener en een kaasje ergens uit de voorraad en natuurlijk een flesje Loire wijn werd het toch nog een avondmaal. Morgen door Tours en naar het tweede boekje van de Jacobsroute..

1. Dik:
    4 augustus 2018
    Woww klinkt als uberlux ;-)
  2. Yvonne:
    6 augustus 2018
    Ohh wat heet he!!kasteel is inderdaad erg mooi, volgende keer beter. Nu maar lekker naar de kust