Zaterdag 4 augustus Fontaine 73 km

4 augustus 2018 - Fontaine, Frankrijk

Gisteravond hadden we ons oog laten vallen op restaurant Comme hier. Maar die waren dus ook op vakantie. Voor de rest was het doodstil op het plein, dus we dachten allebei, dit wordt een reservereepje en met een lege maag naar bed. Gelukkig was om de hoek nog een pizzatent die gesloten leek maar toch open was. Deze werd gerund door een Frans echtpaar. De pizza's smaakten uiteraard erg goed en de sorbets toe waren gigantisch, dat hadden we wel verdiend. Nadat we ingepakt waren, stapten we om half 10 op de fiets, uitgezwaaid door de vrolijke fransman. Het plan was om zo dicht mogelijk bij Portiers te eindigen. De eerste 2 uur hebben we flink door kunnen fietsen omdat het niet al te heuvelachtig was. We fietseten langs de Vienna een mooie rivier en passeerden af en toe een mooi kasteel. In universiteitsstad Chatellerault hebben we een mooi belegd stokbrood gescored als lunch en op naar de laatste 30km. Dat viel tegen. Het was 38 graden en de heuvels waren pittig, de wind voelde als een fohn en we trokken sporen in het bloedhete asfalt. Uiteindelijk de municipale van Fontaine waar geen beheerder was. Veel plekken waren gereserveerd dus we moesten de tent in de volle zon opzetten. Jaap ging eerste even naar de super om een paar koude rakkers te halen. Om 5u konden we inschrijven. Diana liep langs de rij met wachtende mensen het hokje binnen. Ze deed alsof ze daar hoorde. Dat inschrijven ging dus snel. 's avonds op de fiets op zoek naar een restaurant, ook hier was de eerste keuze gesloten. Via Google maps op zoek naar een pasta/pizzatent met goede reviews. Na veel gedwaal in een nieuwbouwwijk kwamen we op een industrieterrein waar een grote pizzatent stond en elke 2e pizza voor 1 euro 50 over de toonbank ging. Dat ging ons iets te ver, wij weer terug naar het centrum (om de hoek!) We hadden vlakbij de camping een 4 sterren hotel gezien maar daar was een bruiloft aan de gang in de tuin. Misschien konden we daar eten. Jaap stapte in korte broek naar binnen en op zijn beste Frans heeft hij het voor elkaar gekregen om in de kasteeltuin te mogen dineren. Wat kan het toch raar lopen. We moesten voor 22u op de camping terug zijn want anders was deze dicht. Dus we hebben maar 2 flessen witte wijn gedronken bij het diner.