Dag 1 Edam - Bari- Giovenazzo 1955 km

26 juni 2023 - Giovinazzo, Italië

Jaja, we gaan weer op fietsvakantie. Dit jaar hebben we gekozen voor Puglia, de hak van de Italiaanse laars. We hebben ook gekozen voor de luxe versie van het vakantiefietsen. Dus geen tent en minder kilometers. Maar, zeker wel mooie ritten in het verschiet.

De reis begon eigenlijk al 2 weken geleden. We moeten per vliegtuig naar Bari en de fietsen moeten dus in de koffer. Dat betekent banden checken (er was er een lek), stuur en bagagedrager loskoppelen en alles bij elkaar zoeken. Gisteren de rest ingepakt en vanmorgen om 8 uur zou de taxi voorrijden om ons naar Schiphol te brengen. Die was een kwartier te vroeg waardoor Jaap nog op het toilet zat en Diana haar koffie niet op kon drinken. Gelukkig was het een relaxte chauffeur dus om 10 voor 8 reden we weg. Op de afslag Schiphol op de A4 sloten we achteraan de file. Zo'n taxichauffeur weet daar wel raad mee dus in no time werden we afgezet bij vertrekhal 1. Nu nog even snel door de rij op schiphol want doordat we 2 van die grote fietskoffers bij ons hadden werden we direct doorgestuurd naar de incheckbalie. Dat is het mooie van odd bagage als fietsen, je mag overal tussendoor. Dus voor 9 uur waren we al door de security en hadden we 3 uur wachten voor de boeg want om 12 uur zouden we vliegen.

Eenmaal aangekomen op Bari kom je dan echt in het Italiaanse tempo. De bagageband liep vast omdat 2 koffers klem zaten. De mevrouw die daarop moest letten keek daar 5 minuten naar, ging bellen en liep weg, een Nederlander liep ff om, gaf een van de tassen een zetje en de boel liep weer. De mevrouw kwam na 5 minuten weer terug, verbaasd kijkend omdat de band weer liep. Nadat we ook de fietsen hadden gevonden liepen we de luchthaven uit waar we werden opgevangen door een man in Tshirt van Puglia Cycling en een man in strak blauw pak, wit overhemd, loafers zonder sokken  en modieuze zonnebril. De fietsen gingen met de Pugliaman mee, wij met de strakke Italiaan. Bij de taxistandplaats aangekomen vroeg Diana waar zijn taxi stond, deze riep hij, wijzend op een zwarte Masserati, Jaap liep er al naartoe, geen idee dat het een Masserati was. Dus Diana, nee Jaap, dat is een Masserati, hij maakt een geintje... Nee hoor, de Italiaan klikte op zijn sleutel en wij mochten achter in de Masserati stappen. Zo luxe hadden we dat niet bedacht. Diana  weet nu  wat Jaap z'n volgende auto wordt.

Eenmaal aangekomen in het hotel moesten we de fietsen in elkaar sleutelen. Gelukkig hoefden we dat niet op straat voor het hotel te doen want dat had een soort Oerol-act geworden. We zullen jullie de krachttermen besparen, maar het was wederom een uitdaging. Uiteindelijk staan ze nu klaar op het binnenplein van het hotel. Nog even een pizza gegeten in het eerste tentje dat we tegenkwamen. Was vrij toeristisch, ons tafeltje stond lang de kasteelmuur met daarvoor een gedrapeerd visnet. We hadden uiteraard ook een flesje rode wijn besteld bij de pizza. Helaas raakte Jaap verstrikt met een glas rode wijn in het net en gooide hij het halve glas in zijn gezicht en op zijn mooie schone broek. Daarna nog een ijsje gehaald waarvan diverse gesmolten chocoladeijsspetters op Jaap zijn broek belandden bij de rode wijn. Morgen gaan we rustig starten en op de fiets naar onze eerste stop Trani.

1. Hans:
    Kudtnette in een prachtland 😅👊
  2. Aad Besseling:
    26 juni 2023
    Daar gati die Japi in zijn Maserati (106.048 euri)!
  3. Ciska:
    26 juni 2023
    Jeetje Diana, ik heb me nu al tranen gelachen 😍 sorry Jaap. Ik zie het helemaal voor me...je enige nette broek, want ja...we zijn op fietsvakantie. Veel plezier nog en genieten van dat mooie Italië.
  4. Chris:
    26 juni 2023
    En Ati kopi de ouwe Passati kanni lekker zijn eigen baassie!
  5. Eline:
    27 juni 2023
    Hahaha, Diana, je moet toch eens denken aan carriere als schrijfster van reisboeken…
  6. Dik:
    27 juni 2023
    Ik sluit me helemaal bij Ciska en Eline aan. Een goed begin is het halve werk :-).