Dag 8 Putignano - Alberobello 37 km 420 mtr stijgen 390 mtr dalen

2 juli 2023 - Alberobello, Italië

Vanmorgen heerlijk ontbeten. De ietwat vermoeide receptionist hielp ons uiteindeljk om onze fietsen weer terug te krijgen. Hij had denk ik slecht geslapen want er kon geen glimlachje vanaf. We gingen uiteindelijk op pad rond kwart voor elf want maar 37 kilometer te gaan. Dat viel dus tegen. Allereerst was het een gedoe om sattelietverbinding te krijgen met de navi van Jaap wat leidde tot een hoop op en neer rijden, want we hadden geen idee welke kant we op moesten. De Garmin van Diana gaf wel de goede richting, maar Jaap had daar geen vertrouwen in. Diana dan maar de route navigeren via Komoot en uIteindelijk vonden we de goede uitweg in de smalle straatjes van Putignano. De route leidde ons de stad uit en het platteland op. We werden getrakteeerd op wijngaarden en vooral olijfboomgaarden. Er schijnen hier 60 miljoen olijfbomen te staan waarvan sommige enkele honderden jaren oud zijn en nog steeds produceren. Het was vooral pittig omdat we steeds op en neer moesten. Geen enkel vlak stukje en klimmetjes van 10 tot 12 %. Met 15 kg bagage op je achterwiel is dat best een uitdaging. We fietsten verder en werden zelfs getrakteerd op uitzichten op de Adriatische zee. Daar werd Jaap dan weer blij van dus moest er een fotostop gemaakt worden. Na een hele pittige klim ( op de navi was dat een streep recht omhoog) reden we Alberobello binnen. Een stadje dat in 1996 op de Unesco Werelderfgoedlijst is geplaatst vanwege de vele trulli die hier staan. Het is wel een soort Volendam in Zuid-Italie. Veel toeristen en souvenierwinkeltjes. Na een verfrissend biertje zochten we ons aanmeldadres op want wij hebben ok een Trulli om in te slapen. We zitten nu dus in het Doolhof van Volendam in onze eigen Trulli. Aan de overkant een wijnbar waar de receptie is en de Dijk ligt onderaan de berg. Aan de andere kant, het is wel mooi om te zien hoe hier de mensen enkele tientallen jaren geleden hebben geleefd. Morgen staat er een rondje op het programma, dus we slapen hier 2 nachten in onze eigen puntmuts dat is dan weer lekker relaxed.

1. Aad Besseling:
    3 juli 2023
    Heerlijk genieten op het strandje van Wullempie!
  2. Yvonne:
    Wat leuk. Ben benieuwd hoe jullie eigen slaapmuts slaapt 😜
  3. Ciska:
    3 juli 2023
    Mooi verhaal. Bijzonder 2 nachtjes in een Trulli. Leuk!
  4. Hans:
    4 juli 2023
    Trolly of trully, één letter (de y niet meegerekend) maar een wereld van verschyl. Morgen lekker een toeristisch dagje? Wit wijntje, I presume?