Dag 11 17 juli 2022 Obersuhl - Wassungen 82 km

17 juli 2022 - Wasungen, Duitsland

We sliepen in de Hike en Bike, maar moesten ontbijten in hotel Sonnenhof, 300 meter verderop. Dus eerst maar alles op de fietsen geladen en dan am Fruhstuck, welke zeer uitgebreid was. Om half 10 zaten we op de fiets richting het Oosten. We fietsten langs een gigantische witte berg wat een berg Kalizout blijkt te zijn. Door mensen aangelegd en ruim 200 meter hoog en gigantisch lang. Een heel bijzonder gezicht. Na de diverse foto"s te hebben genomen reden we verder het volgende dorp in. Bij de plaatselijke bakker kwamen we Jan en Marleen weer tegen, tijd voor cafe und kuchen, het is tenslotte zondag. Na nog wat pretzels voor de lunch gescoord te hebben, want alle supermarkten en veel horeca is dicht, reden we verder. We dachten een rustige dag te hebben en fietsten langs de Werra richting Bad Salzungen. Op een gegeven moment dacht Diana; " nu kan ik het niet meer langer ontkennen, mijn achterband voelt niet oke" Ze verzamelde al haar moed om Jaap dit nieuws te brengen. Jaap hield zich groot, de tassen van de fiets, en onderzoeken. De band was inderdaad slap, dus lek? Nader onderzoek wees uit dat het ventiel niet helemaal dicht zat, dus eerst maar oppompen en hopen dat dit het is. Fietsen weer op de tas uh ik bedoel tassen weer op de fiets  en verder. De route had ook nog wat verrassingen. We moesten een soort karrespoor op waar we moeite hadden onze zware fietsen in het gareel te houden. Er stond wel een bord verboden in te rijden, maar dat werd op z'n Hollands genegeerd. De band hield en na een hoop gezwabber kwamen we aan het eind van het pad. Na nog een babbeltje met Jan en Marleen onderweg dachten we rustig verder te rijden. De Werra volgen van bos naar dorp, van weiland naar mooie valeien. Weer een bord  "Umleitung" Daar hadden we geen zin in. Het bleek een baustelle te zijn, maar gelukkig is het zondag en konden we alle zwabberend over de stenen en het grind over de bouwplaats zwabberen. Jan en Marleen hebben we niet meer gezien, die hebben waarschijnlijk de umleitung genomen. De 3e Umleitung van deze dag hebben we maar wel gevolgd, er stond een groot hek, dat hield ons zelfs tegen. De omgeving hier is mooi, heuvelachtig en je ziet heel veel mensen op de fiets en in een kano. De mensen zijn vriendelijk en in de stadjes zie je veel oude gebouwen naast grote Oost Duitse kolossen. Na 82 km kwamen we in Wassungen, we zijn over de helft van onze tocht. We hebben express wat extra kilometers in de eerste helft gestopt want we gaan over 2 dagen de bergen in en dan zijn dagafstanden van 70 km niet reeel. We slapen weer in een appartement a 52 euro met alles erop en eraan. Het wordt steeds goedkoper, dus of we nog een keer een tent opzetten weet ik niet. Lekker gegeten in cafe Cabana op een overdekt terras, dat altijd in de schaduw staat gepositioneerd. Er stonden 4 tafeltjes op een rijtje, met van die klamme plakkerige groene plastic tafelkleedjes, waarvan er nog eentje vrij was. Naast ons zat een alcoholisch mannetje in zijn eentje en daarnaast de eigenaar met zijn vrienden en vriendinnen. Ze zaten lekker te borrelen en te roken. Omdat wij aangegeven hadden daar ook te willen eten (veel andere keus hadden we niet) werd er een kokkin opgetrommeld. Tot Jaap's verbazing was het eten super. Diana heeft nog nooit zulke lekkere ossewangen gegeten. Daarna nog even met de locals gesocialized, altijd leuk. Ze waren ooit in Helmond en in Zeeland geweest... Morgen wel weer een lange afstand zodat we daarna rustig door de bergen kunnen krabbelen.

1. Eline van Tijn:
    18 juli 2022
    Klinkt toch weer erg dapper allemaal; ik gister na een uurtje ‘hard’ althans hee rustig lopen, ongeveer de hele dag in de hangmat :)
  2. Aad Besseling:
    18 juli 2022
    Onvoorstelbaar spannend, die ontmoeting met een alcoholisch mannetje. Daarvoor moet je inderdaad wel heel ver naar het oosten reizen.
  3. Yve:
    Leuke rit!
  4. Betsy Zwiers:
    18 juli 2022
    Het is bepaald geen saaie fietsvakantie 😋
    Fijne tocht verder !!!
  5. Hans:
    18 juli 2022
    Toch weer geen lekke band. Je geloave nut niet!