Dag 13 19 juli 2022 Hettrick - Lichtenfels 59 km

19 juli 2022 - Lichtenfels, Duitsland

We hadden vandaag een korte rit op de planning deels omdat de omgeving steeds heuvelachtiger wordt, deels omdat ook hier de temperatuur boven 30 graden is maar vooral omdat we door de stad Coburg zouden fietsten welke we volgens de schrijver van ons boekje echt moesten bezoeken. Na de achterband van Diana weer opgepompt te hebben zaten we om kwart voor 10 op de fiets. Eerst stijl de berg af, goed remmen met al de bagage. Maar dat duurde niet lang, 1 keer linksaf en weer klimmen. We stegen en daalden langs veel graanvelden, een mooi gezicht als je eenmaal boven bent. Na een mooie afdaling stuitten we wederom op een UMLEITUNG. Maar deze keer niet in geel met zwarte borden maar wit met groen. Dat schepte voor Jaap veel verwarring  want we fietsen de hele dag al achter wit met groene bordjes aan. Het liep dan ook uit in een stevige discussie omdat Diana wel door had hoe die bordjes hier werkten, er stond tenslotte een uitleg bij die Jaap niet had opgemerkt. Na een hoop gedraai en gedoe toch maar die berg opfietsen en dat bleek de juiste weg te zijn. Na 20 km omleiding belandden we in Coburg, inderdaad een mooie oude stad met mooie pleinen. Na een bezoek aan deze stad en gewapend met extra liters water fietsten we weer verder naar Lichtenfels waar we uiteindelijk op een mooie camping aan de Main terecht kwamen. Diana lag dan ook in no time in de Main om af te koelen, heerlijk. Een saaie dag dus, totdat we een pizza wilden eten. We hadden tenslotte nog steeds geen pizza gegeten en ook geen kalfsschnitzel, ze hebben alleen schnitzel vom schwein en daar is Diana allergisch voor. Op Tripadvisor stond een pizzeria aanbevolen op 4,5 km van de camping, oke, we doen het. Er stond echter niet beschreven dat het 2,5 km klimmen was, maar je moet er wat over hebben voor een lekkere pizza. Helaas, bij aankomst bleek het een soort snackbar te zijn dat naar oud vet  rook en toen na 15 minuten nog steeds niemand tevoorschijn kwam zijn we de berg maar weer afgedaald om uiteindelijk in een Biergarten met schnitzel und bratkartoffel terecht te komen. Maar met een biertje en een wijntje kan je dat dan ook weer waarderen. Morgen weer verder naar een lekker hotel omdat we die dag erop 30km moeten klimmen naar het hoogste punt van onze route 820 meter.

1. Dik:
    20 juli 2022
    Goddelijk een lekkere schnitzel met bratkartoffel en bier, wat wil je nog meer ;-)
  2. Aad Besseling:
    20 juli 2022
    Tsja, die achterband.................. symbool van het leven? Verse lucht inblazen en je rug rechten zijn ook hier geen onbekende fenomenen.
  3. Mieke Boertien:
    20 juli 2022
    Respect voor jullie fietstocht en klimmetjes. Die zijn niet mals hier!! Met stijgingen van 12%