Dag 14 20 juli 2022 Lichtenfels - Bad Berneck 57 km

20 juli 2022 - Bad Berneck im Fichtelgebirge, Duitsland

We hadden voor vandaag een goed hotel geboekt in Wirsberg op 49 km van onze camping. Dit omdat het vandaag hier ook ruim 35 graden is en wij morgen een monsterklim voor de boeg hebben. Na alles weer ingepakt te hebben op de camping reden we om half 10 weg. Rustig aan, want het is echt warm, al viel dat zo vroeg nog mee. Het is belangrijk veel water te drinken, dus na een uurtje was er al een bidon leeg. Gelukkig reden we langs een begraafplaats, daar is namelijk altijd een "bloemetjes watergeven" kraan, dus konden we bijvullen.De tocht ging langs open velden en de rivier de Main ( frankfurt am Main?). Soms lekker in de schaduw van een bos, maar vaak langs een spoorbaan. Gelukkig was er af en toe wat tegenwind. Er waren ook vele meer en minder steile bergen te befietsen, wat in de brandende zon niet altijd prettig was. Maar rustig doorpeddelen en veel drinken dus. We hebben diverse supermarkten bezocht om water te halen. Rond half 3 arriveerden wij in het dorp Wirsberg en keken op Google maps waar het hotel precies lag. Dat bleek 2,9 km verder en 180 meter hoger te liggen. Het was inmiddels dik 35 graden. Bovendien lag deze klim niet op de route, dus waren het extra klimmeters. Jaap zag deze rit in deze warmte niet zitten. Diana zag zich al dobberen in het zwembad van dat mooie kurhotel, maar die klim was ook voor haar geen optie. Gelukkig konden we het hotel annuleren en verzonnen een plan B. Via Booking vonden we een hotel in Bad Berneck, 17 kilometer verderop, maar wel op de route en minder klimmeters. Na een koude cola, 2 flessen water en een zak zoute pretzels begonnen we aan het laatste stuk. Achteraf zijn we blij dat we deze keuze gemaakt hebben omdat er toch een paar pittige klimmetjes inzaten die we morgen niet meer hoeven te doen. Het hotel ligt in een gezellig dorpje dat precies 250 km ten noorden van München ligt. Als laatste is op loopafstand van een hele goede pizzeria, dus die pizza van gisteren is nu ook binnen. Onze fietsen hebben ook een eigen kamer, een hele parkeergarage waar ze veilig kunnen slapen. Morgen moeten we van 400 naar 820 meter klimmen over een afstand van 16 km. Het schijnt wat minder warm te worden, dus we gaan de uitdaging aan. Het zal wel en lange dag worden maar niet heel veel kilometers op de teller. Vandaag dus geen stadjes bekeken. Dat is vaker het geval, overdag is het vaak fietsen en pas 's avonds relaxen en in een stadje op zoek naar een knap restaurantje. Zo zien de meeste fietsvakanties eruit. Wat wel opvalt tijdens deze tocht, is het feit dat we nog niet 1 loslopende hond zijn tegengekomen, dat was op onze vorige vakanties wel anders en ook soms vrij vervelend. Over een paar dagen gaan we Tsjechie in en dan kan dat zomaar anders zijn.

1. Ceciel:
    21 juli 2022
    Ik hoop voor jullie dat Tsjechië de honden vastbindt! Wat gaat de reis voorspoedig. En we missen jullie net, want morgen zitten wij aan de Main (één dag). Sterkte met de klim!
  2. Yve:
    22 juli 2022