Bible belt

8 november 2016 - Elim, Zuid-Afrika

Vandaag moesten we via de snelweg R43 van Hermanus naar Elim fietsen. Een zeer gelovig gehucht, gesticht door een Duitse missionaris in 1824 . Er wonen 1400 mensen die leven van het geloof en de 450 koeien die ze hebben. Daar kan je gelukkig wel 's avonds veilig over straat.
Er werd ons aangeraden om na de spits, na 9 uur, te gaan rijden. Een smalle tweebaans, glooiende snelweg met alleen een streep in het midden was ons pad. . Constant achterom kijken en aan de kant als er een auto aankwam.
Dit ging zo een kleine 30 km door. Daarna een afslag en toen 35 km klimmen en dalen over gravel, grind en keien.
Uiteindelijk in Elim. De B&B is van en naast de kerk. Ook is er een café. We verheugden ons op een biertje in het café, na al dat stofhappen. Het café bleek echter een heel klein winkeltje te zijn. In dit bijbeldorp is geen alcohol te krijgen.
Bij ons B&B stond de deur open en was het uitgestorven. Toch maar naar binnen gegaan en een kamer met een tweepersoonsbed uitgezocht.
Alle ramen en deuren ook maar even opengezet. Na het douchen telefonisch contact gezocht met B&B mevrouw. Dit ging allemaal moeizaam.
Misschien zou ze komen, hoe laat was niet bekend. In het dorp is geen eetgelegenheid en de eerste mogelijkheid was 20 kilometer terug
over de gravelweg. Taxi's komen hier niet. Nog geprobeerd om hier weg te komen, niet gelukt. Op een gegeven moment kwam er een heel oud vrouwtje aangelopen die zei dat er om half 7 iemand eten zou brengen. Om half 7 schoof er een ander oud vrouwtje met een soort trolley de tuin in. Zij bleek het eetvrouwtje te zijn. Met behulp van de magnetron toverde ze binnen 10 minuten het volgende diner op tafel, rijst, witte bonen in tomatensaus, soort van sperziebonen, pasta met prutje tonijn. Dit alles vergezeld met een heerlijk glas lauwe zoete ranja. De side salad was een combi van Coleslaw en ananas. Als dessert wat aardbeien met iets wat op zoete yoghurt leek. We verheugen ons al op het ontbijt. Morgen gelukkig weer naar de bewoonde wereld.

Stats: Weer 23 graden, half bewolkt
          68 km afgelegd
          600 mtr gestegen, 580 mtr gedaald

1. Dik:
    9 november 2016
    wauw, nu weet ik pas wat ik mis ;-) xd
  2. Betsy Zwiers:
    9 november 2016
    Dat was dus echt afzien vandaag !!!!