Black is better than white

4 november 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Alle mensen die hier het werk verzetten zijn donker. Jaap bestelde een pasta Nero en de serveerster wees hem erop dat de pasta zwart was, Jaap zei met vriendelijke oogopslag: "Black is better than white" wat de glimlach op het gezicht van de serveerster vergrootte.

We zitten inmiddels in Stellenbosch, in 1679 gesticht door Simon van der Stel, getrouwd met een puissant rijke dame uit het geslacht Six uit Amsterdam. Nu is het een leuke plaats met kunstgaleries, winkeltjes en een bruisend centrum. We hebben een museum bezocht dat bestond uit 4 huizen die in de 17e en 18e eeuw door Nederlanders en Duitsers bewoond werden. Overal zie je Nederlandse details als Delfts blauw en Sunlight zeep. Ook rolschaatsen en een klok uit Amsterdam ongeveer 1830 die het nog steeds doet is aanwezig.  Alles werd in het Afrikaans uitgelegd, wat voor ons Nederlanders goed te begrijpen is. Daarna zijn we naar een wijnboerderij gefietst wat een, voor ons doen, kort ritje was maar een geweldig     uitzicht bracht.

Vanmorgen mochten we van de reisorganisatie niet fietsend naar Stellenbosch omdat op de route een groot Township lag. Dit vindt men te gevaarlijk. In het gunstigste geval raak je alleen je Nike's kwijt,anders je fiets met rugzak. We zijn met een taxi door chauffeur Rudy veilig naar Stellenbosch gebracht. Ook Rudy gaat 's avonds de deur niet uit. Hij gaf ons het advies om desondanks te genieten. Als je overvallen wordt heb je pech, life goes on. Zo kan je het ook bekijken.

Voorlopig hebben wij allen maar leuke mensen gesproken en hier in Stellenbosch kan je zelfs in het donker veilig over straat.

Stats: weer, 20 graden, bewolkt
          20 km afgelegd