In Europe they've watches, in Africa they've got time

1 november 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Vandaag na rustig opstarten, een heerlijk ontbijt om het katertje weg te werken en een wandeling naar de super om de laatste spullen voor de fietstocht morgen in te slaan stond Robben Eiland op het programma.

Na een mooie boottocht ( die een half uur later vertrok dan gepland)  met zicht op luxe jachten en helikopters om de rijken der aarde rond te vliegen werden wij op het eiland in een bus rondgereden ( wat een half uur langer duurde dan gepland)  De gids Kent vertelde alles over de geschiedenis van het eiland.

Het was  indrukwekkend om de steengroeve te zien waar Nelson Mandela tijdens zijn gevangenschap gewerkt heeft. daarna een kolonie  Pinguïns en vele andere bezienswaardigheden. Als laatste werden wij afgeleverd bij de gevangenis waar alle politiek  gevangenen tijdens het apartheidsregime vast hebben gezeten. Vooral het verhaal van de gids maakte diepe indruk. De cel van Nelson Mandela was piepklein en de omstandigheden daar onmenselijk. Het verschil tussen wel en geen kansen krijgen in je leven  werd maar al te duidelijk.

Uiteindelijk werden wij anderhalf uur later dan gepland weer veilig op het vaste land terug gezet waardoor we onze reservering in een jazzcafe annex restaurant moesten cancelen. Toen maar gegeten in de haven, daar kwam nog een zeehond langs om te kijken of het allemaal wel goed ging. Inderdaad, wij hebben een horloge, hier in Afrika hebben ze tijd. Morgen op de fiets. We hebben er zin in.

1. Dik:
    1 november 2016
    leuk verhaal ga zo door :-)
  2. Ruud:
    2 november 2016
    Ja gaaf zeg leuk om te lezen en lekker genieten maar