Dag 3 Trani - Castel del Monte 46 km

27 juni 2023 - Castel del Monte, Italië

Vanmorgen ging de wekker weer om 8 uur. Er stond "maar" 46 km op de planning maar bij het bestuderen van de route kwamen we erachter dat het venijn in de staart zou zitten. Waarover later meer.. Tegenover ons Palazzo staat de Basiliek van Sint Nicolas, ja Sinterklaas. Een deel van zijn botjes ligt in Bai en een deel in Trani. We konden dus niet vertrekken zonder de goedheiligman even te bezoeken in zijn tombe onder de basiliek. Voordeel, het was vroeg en nog niet zo warm. Na het bezoek was het tijd om de fietsen uit hun logeerkamer (het restaurant van het hotel dat gister niet open was) te halen en alle tassen erop te hangen. Nog even een Italiaan (Nederland was synoniem voor Heineken) gevraagd een foto van ons te nemen voor de Basiliek van Sinterklaas en andiamo naar Castel del Monte.

De route leidde ons de stad uit langs mooie oude straatjes, uiteindelijk de bocht om en alleen nog maar olijfboomgaarden. De route ging echt het binnenland in met uitzicht op olijfbomen en wijnranken. Het was warm dus bij de eerste supermarkt maar wel wat extra water ingekocht. Dat was maar goed ook, want sindsdien hebben we geen winkel, benzinepomp of wat dan ook gezien. De eerste 30 km ging een beetje vals plat omhoog maar de laatste 15 kilometers waren pittig.  Stijl omhoog en de bloedhitte zonder een windje langs een SS (Superstrada) weg waar je ingehaald werd door auto's die 60 tot 80 km per uur reden. Gelukkig houden ze wel rekening met je en kwam er menig duimpje uit het autoraampje, wat ons weer moed gaf. Diana had het zwaar maar lopen was geen optie. Vooruit met de geit. UIteindelijk bereikten we de top met uitzicht op Castel del Monte, een kasteel uit 1240 dat prominent op die berg staat.

De moed ontbrak ons om nog verder naar het kasteel te fietsen, dus we kozen de korte route naar ons Agriturismo waar helemaal niemand was. Volkomen afgelegen tussen de wijngaarden. Na een rondje om het pand vonden we ergens een heel oud vrouwtje die ons gelukkig onze kamer kon wijzen. Dat was een " Elim" kamer met een kastje tussen 2 bedden. Deze werd door Diana resoluut afgewezen. Gelukkig was de kamer daarnaast beschikbaar met een gewoon 2 persoonsbed, 2 koude biertjes in de koelkast en een ruime badkamer. Als het goed is wordt er vanavond voor ons gekookt hier, dus we wachten nu op de dame die (a la Elim) met de trolley zo de tuin in komt rijden. We laten jullie morgen weten hoe het diner af is gelopen. Vanavond ook nog even proberen te regelen dat we een uur eerder kunnen ontbijten. We moeten morgen 70 km door de heuvels naar Matera waar we Ör en Jacqueline zullen ontmoeten.

1. Aad Besseling:
    27 juni 2023
    Er zijn natuurlijk maar twee echte synoniemen voor Nederland: de Kwakelbrug in Edam en de bitterballen van de ZandZeeBar op Terschelling. Maar ja, maak dat een Italiaan maar eens duidelijk.