Dag 5 ( rustdag) en 6 Matera - Palagianello 64 km 750 mtr stijgen, 890 mtr dalen max 12%

30 juni 2023 - Palagianello, Italië

Gisteren een heerlijke rustdag in Matera. We hadden met Jacqueline en Orjan afgesproken om een stadswandeling te maken. Matera is echt een stad om te bezoeken als je in de buurt bent. Verder bestond de dag uit uitgebreid lunchen, siesta en lekker dineren. Kortom vakantie.

Vandaag stond de rit naar Paragianello op het programma. 64 km , dus weer vroeg vertrekken zodat we het klimgedeelte voor 12 uur afgerond zouden hebben. Bestudering van de beschrijving gaf aan dat de eerste 18 km veel dalen was, dat was rustig starten. We lieten ons van de heuvels afzakken tussen goudgele velden. Dat ging lekker. Na 18 km was het uit met de pret en begon het betere klimwerk. Lange wegen die gestaag omhoog liepen. Af en toe een auto die langs kwam racen en hele mooie uitzichten. De eerste stop was het dorp Ginosa, waar we volgens de beschrijving wel een kopje koffie konden drinken.  En... een schroevendraaier konden scoren. Die hadden we namelijk vergeten mee te nemen en onze stuurtasjes hadden toch wat extra slagen nodig om stevig vast te zitten. Dat was weer een meevaller. Jaap heeft zich ondertussen neergelegd  bij een stop voor een Caffe Leccese, dus hij stopte braaf bij het eerste koffietentje waar we even op een stoel konden zitten in plaats van op een zadel. Voor de lunch zouden we in het volgende dorp terecht kunnen stond in onze beschrijving. Vol goede moed klommen we verder. We kwamen uiteindelijk in het dorp Laterza terecht wat geheel uitgestorven was, want het was 13 uur geweest en alles zat potdicht. Geen supermarkt open, geen bakker wel allemaal smalle straatjes. Zonder lunch reden we het dorp weer uit. Gelukkig hadden we nog een oude banaan een paar reepjes en genoeg water. De tocht was pittig in de hitte. Op een gegeven moment moesten we een vaag pad op lopen met de fietsen aan de hand, geen idee waar we terecht zouden komen. Het bleek een oude spoorweg te zijn die ons bracht naar het mooiste deel van vandaag "the deepest and most impressive Canyon in Europe" en een machtige spoorbrug. De weg was lekker vlak en het uitzicht adembenemend, De laatste 15 km zegt Jaap. Diana had al beelden van koude biertjes en lekkere hapjes. Van die 15 km ware de eerste 12  vlak en de laatste 3 strak omhoog. Waarom liggen al die logeeradressen op een berg? Met "het end in de bek" arriveerden we op de plaats van bestemming waar we allerhartelijkst ontvangen werden. Er waren koude biertjes, lekkere bruschetta's en een zwembad. Dat hadden we verdiend. Jaap lekker verder in zijn boek "de machine" over Booking.com en Diana in het boek "Atlas". In de avond heeft de vrouw des huizes lekker voor ons gekookt dus we kunnen er weer tegenaan. We hebben wel het voornemen om toch op tijd wat reserve eten in te slaan, want dat was dan weer niet zo handig vandaag. Tot morgen.

1. Hans:
    30 juni 2023
    Dat Matera is wel erg mooi, heb ik op Maps gezien. Ook wordt een mens wel erg benieuwd naar die café Leccese, door jullie lovende woorden! Tot slot die kloof, gaan jullie daar ook in wandelen? Ziet er prachtig uit!